Din topul cumparaturilor nu sunt excluse haine sau cosmeticele. Conditia? Sa fie vandute in pachete promotionale si sa fie cat mai ieftine.

In schimb, doar jumatate dintre cumpara jucarii, si doar 27% ceasuri sau bijuterii. Nici echipamentele electronice nu sunt ocolite in ciuda crizei. Astfel, doua treimi dintre romani achitioneaza un laptop sau un telefon de exemplu.

Chiar asa, studiile arata ca romanii au un buget cu pana la 62% mai mult mai mic decat anul trecut. Astfel, bugetul mediu alocat pentru Craciun si Revelion fiind de 1.052 de lei (comparativ cu 1523 de lei în 2009).

Profilul cumparatorului

Dacă barbatii cumpara in special telefoane mobile (36%) si televizoare LCD, plasma sau LED (24%), peste jumatate dintre femei aleg produse utile in gospodărie (54%) sau cosmetice (75%).

Magazinele online, ocolite de romani

Mai mult de trei sferturi dintre romani isi fac cumparaturile in marile lanturi de magazine sau in malluri si doar 39% pe internet. Chiar si asa, in totalul achizitiilor, cele facute pe internet reprezinta doar 8%.

Cadouri in rate sau pe credit

Daca majoritatea celor care fac cadouri cumpara produse din bugetul propriu, exista si cazuri in care dulciurile sau jucariile sunt luate pe credit sau chiar in rate. Astfel, potrivit studiului, 11% apeleaza la cardul de credit sau la descoperirea de cont de pe cardul de salariu si numai 4% din total recurg la rate pentru achizitia de electronice.

Persoanele care apeleaza cel mai des la cardul de credit sau la descoperirea de cont sunt cele cu varsta intre 35 şi 44 (18%). Cei cu venituri intre 700 si 1.000 lei pe membru de familie, cumpara in rate.