O eventuala respingere a acestui proiect de catre CE, in urma consultarilor inter-servicii care vor avea loc, risca sa conduca la intarzieri in adoptarea viitoarelor programe operationale si in implementarea lor chiar de la inceputul anului viitor, fapt ce ar crea noi probleme in absorbtia fondurilor europene. 

Problemele au fost reclamate, conform unui document oficial obtinut de Mediafax, la inceputul lunii iulie, la o reuniune informala avuta la Bruxelles.

Seful adjunct al Unitatii pentru Romania din DG REGIO a explicat ca oficialii de la Bruxelles au transmis deja observatii la care Ministerul Fondurilor Europene a raspuns, dar ca membrii Comisiei isi mentin dezacordul asupra mai multor aspecte incluse in raspunsul respectiv, observatiile transmise deja in scris partii romane ramanand valabile, si a insistat asupra necesitatii unei "reale si eficiente colaborari" intre acest minister, in calitate de institutie coordonatoare, si ministerele de linie. 

"Ca observatii orizontale asupra proiectului de document, responsabilii Comisiei au subliniat urmatoarele: lipsa unei identificari clare a nevoilor si prioritatilor de finantare pentru urmatoarea perioada de programare; incoerenta documentului si lipsa unei orientari strategice in abordarea obiectivelor tematice, respectiv necorelarea acestora cu prioritatile; necesitatea preluarii obiectivelor si abordarii strategice din documentul de pozitie al Comisiei, document agreat de autoritatile romane, dar si corelarea cu Strategia Europa 2020, cu recomandarile specifice de tara, respectiv cu Planul National de Reforma", releva documentul. 

Oficialii CE au mai atentionat ca transferurile intre fonduri (Fondul Social European, Fondul de Coeziune si Fondul European pentru Dezvoltare Regionala) nu mai sunt permise in noul regulament, sumele alocate fiind fixe si a precizat ca, in curand, Comisia va transmite partii romane o scrisoare cu sumele care ii revin pe fiecare fond in parte. 

In concluzie, cei de la CE au solicitat clarificari cu privire la mecanismele financiare, detalii suplimentare cu privire la propunerile de alocare financiara (7 miliarde euro pentru programele regionale fiind considerata o suma mult prea mare), o evaluare clara a capacitatii de absorbtie, o lista cu viitoarele investitii teritoriale integrate, comentariile din cadrul Acordului de Parteneriat fiind apreciate ca mult prea vagi, dar si garantii (analiza riscurilor, costurilor si beneficiilor) ca viitoarea structura de management propusa va fi una functionala si ca expertiza din sistemul de management si control va fi transferata noilor entitati. 

In luna iunie, ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, anunta ca Romania a propus, in proiectul Acordului de parteneriat 2014-2020, ca din suma de 21,8 miliarde de euro care ii va fi alocata pe politica de coeziune, PO Infrastructura mare si Regional sa beneficieze de cate 7 miliarde de euro. 

"Comisia a reiterat importanta Acordului de Parteneriat si necesitatea ca aspectul calitativ sa fie cel care primeaza in elaborarea documentului, Romania avand la dispozitie toata vara pentru a-l imbunatati si a propune in septembrie o versiune care sa corespunda cerintelor si recomandarilor Comisiei", se arata in document. 

MFE: Documentul este un prim punct de plecare in construirea dialogului cu CE si demararea negocierilor informale

In replica la documentul citat de Mediafax, Ministerul Fondurilor Europene (MFA) a precizat ca dialogul informal pe care il poarta autoritatile romane cu serviciile Comisiei Europene pentru elaborarea Acordului de Parteneriat pentru 2014-2020 se deruleaza printr-un schimb constructiv de opinii, conform calendarului agreat de comun acord cu Comisia.

Ministerul Fondurilor Europene a transmis Comisiei Europene, in data de 6 iunie a.c., documentul consultativ pentru elaborarea Acordului de Parteneriat 2014-2020. In aceeasi zi, documentul a fost suspus consultarii publice, prin publicarea pe pagina oficiala a MFE in spiritul transparentei, al dezbaterii constructive, dar si pentru obtinerea de reactii din partea tuturor partenerilor de dialog. Documentul s-a dorit a fi un prim punct de plecare in construirea dialogului cu Comisia si demararea negocierilor informale, astfel incat autoritatile romane sa primeasca inca din stadiu incipient recomandarile si orientarile Comisiei”, se arata intr-un comunicat transmis de MFE.

Autoritatile romane mai precizeaza ca, avand in vedere faptul ca regulamentele pentru perioada 2014-2020 sunt inca in plin proces de negociere, existand inca unele aspecte asupra carora nu au fost luate inca decizii finale la nivel european.

Potrivit MFE,  principala observatie din partea Comisiei Europene a vizat la faptul ca documentul nu este structurat astfel incat sa sustina integrat un numar redus de obiective strategice, aceasta viziune urmand a fi definita pe baza primelor proiecte ale strategiilor sectoriale 2014-2020 si luand in considerare toate recomandarile anterioare ale Comisiei in cadrul dialogului informal.

„In ceea ce priveste prima propunere de alocari financiare prezentata in document, trebuie mentionat faptul ca aceasta reflecta o schimbare fata de abordarea 2007-2013, mai ales in ceea ce priveste Programul Operational Regional, care va implementa un numar mai mare de tipuri de interventii fata perioada curenta. La nivel regional vor fi alocate sume mai mari pentru cresterea competitivitatii mediului de afaceri si sprijinirea IMM-urilor, infrastructura educationala, sociala, de sanatate, eficienta energetica, infrastructura de transport local si interconectivitate”, se mai arata in comunicatul MFE.

Potrivit sursei citate, documentul revizuit va prezenta o noua alocare financiara indicativa pe Programe Operationale, in conditiile in care ultimele decizii in cadrul negocierilor la nivel european aduc modificari in ceea ce priveste valoarea alocarilor nationale pentru fiecare fond, pe de o parte, iar pe de alta parte procentul pentru rezerva de performanta nu este inca stabilit.