Reglementarile prevad posibilitatea schimbarii intr-o singura zi lucratoare a operatorului de telecomunicatii, fara renuntarea la numarul de telefon. Nu si in Romania.

"Propunerea legislativa privind legea comunicatiilor ce urmareste armonizarea cadrului legislativ roman cu cel european a fost definitivata si agreata cu industria, fiind depusa la jumatatea lunii februarie la Parlamentul Romaniei, pentru a urma cursul legislativ. In acest moment, propunerea legislativa se regaseste, spre studiu si completari, la comisiile parlamentare din cadrul Senatului, urmand ca apoi sa parcurga procesul legislativ normal - votarea in cadrul plenului, trimiterea catre Camera Deputatilor si apoi publicarea in Monitorul Oficial", a declarat Catalin Marinescu, presedintele Autoritatii de Reglementare in Comunicatii (ANCOM), potrivit ZF.

Marti, 24 mai, cu doar o zi inainte de termenul limita impus de UE, proiectul de lege va intra in dezbatere la comisiile economica, juridica si de drepturile omului.

Romania va depasi astfel termenul limita impus de Comisia Europeana si risca sa fie subiectul unei proceduri de infringement mai ales in contextul in care Neelie Kroes, vicepresedinta Comisiei Europene responsabila cu Agenda digitala, a amenintat ca va urmari strict ce se intampla cu adoptarea legii: "Cetatenii si intreprinderile ar trebui sa profite la maximum de oportunitatile oferite de aceste noi norme pentru a obtine servicii mai competitive de telecomunicatii. Voi face tot posibilul pentru a-i ajuta in acest sens. Daca aceste drepturi nu pot fi exercitate in practica, voi lua impotriva statelor membre si a operatorilor de telecomunicatii masurile necesare pentru remedierea situatiei."
Citeste si Jumatate de milion de romani si-a schimbat operatorul de telefonie. Cat te costa sa-ti portezi numarul

Durata maxima a unui contract initial cu un operator poate fi de 24 de luni, iar cea minima care poate fi oferita de furnizorul de servicii de 12 luni. Astfel, clientii pot trece mai usor de la un operator la altul, daca ofera conditii mai avantajoase.

Servicii de calitate

Operatorii vor fi obligati sa furnizeze informatii clare referitoare la serviciile oferite abonatilor, inclusiv in privinta calitatii minime a acestora. Spre exemplu, ei vor trebui sa ofere aceeasi viteza de internet precum cea prevazuta in contract.

Contractele trebuie sa prevada si detalii legate de compensatii si returnarea de fonduri, daca nivelul minim al serviciilor nu este respectat.

Protectie contra mesajelor nesolicitate

Operatorii trebuie sa ofere totodata o protectie mai buna fata de accesul online neautorizat la datele personale ale clientilor, precum si fata de e-mailuri nesolicitate, si sa informeze obligatoriu clientii in cazul breselor de securitate.

Potrivit noilor reguli, autoritatile nationale de reglementare vor avea o independenta sporita si vor putea, in ultima instanta, sa oblige operatorii de telecomunicatii cu o pozitie dominanta pe piata sa separe retelele de comunicatii de servicii, pentru a permite accesul nediscriminatoriu pe piata al altor operatori. Acest lucru va putea fi realizat fara renuntarea la proprietatea asupra activelor sau crearea unei companii separate.

Reglementarile revizuite in domeniul retelelor de telecomunicatii si servicii au fost adoptate oficial de Parlamentul European si Consiliul European la sfarsitul lui 2009.

Cele doua institutii au decis ca noile prevederi sa fie incluse in legislatiile nationale ale tarilor membre pana pe 25 mai 2011.