"Rămân la opinia mea că economia va avea o revenire în V. După această cădere bruscă va veni şi o revenire bruscă a economiei. Bineînţeles că nu va arăta la fel. Depinde foarte mult de implementarea măsurilor pe care le-am luat acum cât mai rapid şi după aceea să vedem măsurile de relansare a economiei", a declarat Cîţu, la Digi24, citat de Agerpres.

Ministrul Finanţelor estimează un reviriment al economiei începând din a doua jumătate a acestui an.

"Scăderea economică depinde acum de estimări. Apar mai multe estimări. Şi la noi în prima fază arată rău faţă de estimarea pe care o aveam pentru anul acesta. Faţă de creşterea economică este o scădere abruptă. Intrăm în teritoriul de recesiune dar ăsta este efectul a ceea ce se întâmplă acum. Vă spun că anul acesta o să avem un reviriment al economiei chiar începând cu iulie-august", a spus ministrul Finanţelor.

Florin Cîţu a subliniat că avansul economic din 2021 va elimina scăderea din 2020. "După ce tragem linie înseamnă că vom avea doi ani cu zero. Asta înseamnă. Dar ceea ce pierdem anul acesta vă spun că, potrivit estimărilor mele, vom recupera anul viitor, dacă trecem cu bine şi dacă respectăm starea de urgenţă. Vă spun este pentru binele nostru", a spus Florin Cîţu.

Acesta a subliniat, în context, că în prezent România se confruntă cu o criză de sănătate pentru care nu avea instrumentele necesare pregătite însă după ce va trece această perioadă revenirea va fi mai uşoară pentru că ţara a trecut prin mai multe crize economice.

"Problema noastră acum este lupta cu această criză care ne pune în această situaţia de a ţine oamenii acasă şi de a menţine economia. Planul doi, de a ne reface după şoc, este mult mai uşor pentru că sunt multe momente prin care omenirea a trecut, de revenire, şi avem exemple cum să ne revenim. Dificil este acum. Ce facem acum, cum menţinem astăzi oamenii sănătoşi şi economia să funcţioneze. Dacă trecem peste acest moment, vă spun că o să fie mult mai uşor şi veţi vedea rezultate imediate. Acum trebuie să nu ne pierdem concentrarea. (...) Dacă trecem cu bine şi sănătoşi de această perioadă, revenirea va fi mai uşoară pentru că avem instrumentele. Ştim. Am trecut prin mai multe crize economice şi aceasta este o criză economică. Astăzi este o criză de sănătate şi nu aveam pregătite instrumentele pentru aşa ceva", a subliniat ministrul Finanţelor.

Românii se așteaptă la o criză mai lungă de un an de zile

Potrivit unui sondaj realizat de compania de analiză de date Nielsen, peste jumătate dintre români (54%) se aşteaptă ca economia să se confrunte, în urma pandemiei, cu o criză mai lungă de un an de zile. Pe de altă parte, 39% dintre români consideră că pandemia se va încheia în următoarele 2-3 luni.

Alţi 93% dintre românii din mediul urban sunt preocupaţi cel puţin într-o oarecare măsură de epidemia de coronavirus, iar 71% cred că riscul de răspândire este mare sau foarte mare. Consumatorii români consideră că situaţia va reveni la normal în mai puţin de 3 luni, după cum consideră şi respondenţii din Grecia, Rusia, Franţa şi Spania.

În ceea ce priveşte comportamentul de cumpărare a bunurilor de larg consum, studiul Nielsen notează vârful acut înregistrat în România în "săptămâna de panică" (9-15 martie), când unele tipuri de produse au avut creşteri spectaculoase de volume. Astfel, vânzările produselor de igienă personală au crescut atunci cu 466% faţă de aceeaşi săptămână din 2019, iar ale pastelor făinoase au crescut cu 378%.

Această creştere a scăzut în săptămâna următoare, când vânzările produselor de igienă personală au crescut cu 216%, iar cele ale pastelor făinoase au crescut cu 127%.

În perioada de la începutul pandemiei şi până pe 29 martie s-a înregistrat o creştere totală a vânzărilor de bunuri de larg consum de 31,3%, mai mare pentru produsele de îngrijire a locuinţei (+49,9%), de îngrijire personală (+40,7%) şi de alimente (+39,5%) şi mai mică pentru băuturile alcoolice (+10%).

Datorită restricţiilor de circulaţie impuse de autorităţi are loc o creştere mai mare a vânzărilor din formate de proximitate: supermarketurile au crescut cel mai mult (+36,1%) faţă de perioada similară a anului trecut, iar hypermarketurile cel mai puţin (+25,4%), în timp ce magazinele de tip cash&carry au înregistrat vânzări cu 34,5% mai mari decât în perioada similară a lui 2019.

Studiul a fost realizat de Nielsen la finalul lunii martie, pe un eşantion de populaţie cu vârsta de între 18-65 de ani, în peste 70 de ţări, pentru a înţelege mai bine cum se schimbă comportamentele consumatorilor în urma pandemiei.