De fapt, cand te pregatesti sa platesti 30 de milioane de euro pentru fiecare kilometru de autostrada orice imbunatatire inseamna o avere.

Traseul mai scurt cu aproape trei kilometri fata de proiectul initial a fost cheia succesului pentru consortiul castigator.

Tunelele de la Sinaia sau Busteni, spre exemplu, rezolva problema unor exproprieri foarte scumpe in zona statiunilor montane. Aceleasi tuneluri deschid insa si o cutie a Pandorei..

Teoretic, era avantajos sa mergem pe mana unui concesionar care vine, construieste pe o suma fixa dupa care returnam banii in rate pe 30 de ani.

Desi proiectarea se face in urma unor studii complexe, inclusiv de sol, constructorii au vor sa scumpeasca lucrarea daca sapaturile sunt prea grele.

''Sunt 50 de modificari la contract. Pot cere bani mai multi daca gasesc probleme pe teren", recunoaste Dorina Tiron,  directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationala din Romania (CNADNR).

Statul risca sa plateasca sute de milioane de euro in plus pe linga miliardul de care stiam deja. 

"Eu le-am zis, baieti eu va ridic acest semnal de alarma... Verificati-l inainte de a angaja statul roman intr-o aventura financiara. Si au mers mai departe, nici macar nu i-au interesat", povesteste Alin Goga, fost director al Directiei Juridice din CNADNR. El adauga ca se refera  la ministrul Transporturilor Radu Berceanu si la Dorina Tiron.

Din pacate sau din fericire, castigatorii licitatiei nu au inca banii necesari. Nici contractul propriu-zis nu a fost semnat. Mai avem de asteptat 11 zile ca sa aflam pretul corect al celei mai scumpe dintre autostrazile Romaniei... 

Radu Berceanu a semnat, in a doua parte a lunii ianuarie, impreuna cu presedintele grupului francez Vinci si un reprezentant al companiei elene Aktor, contractul de concesiune, pe 30 de ani, pentru tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov, proiectul urmand sa fie finalizat pana in ianuarie 2014.

Statul va plati in cei 30 de ani, in total, 4,8 miliarde de euro. Din suma totala, 3,108 miliarde euro reprezinta cheltuieli cu imprumutul principal, 670 milioane euro - cheltuieli cu creditul subordonat, 323 milioane euro - cheltuieli legate de operare si intretinere, 584 milioane euro - taxe, impozite si alte costuri financiare, 146 milioane euro - inflatia, potrivit Ministerului Transporturilor.

Suma de 323 de milioane de euro aferenta cheltuielilor legate de operare si intretinere reprezinta doar o parte din costul total al acestei activitati, restul fiind suportat din taxele de concesiune - taxa de autostrada, chirii si altele.

Daca taxele colectate de la soferi nu vor acoperi sumele convenite cu consortiul, diferenta va fi asigurata de la bugetul de stat. Similar, daca din taxe se vor strange sume mai mari decat cele stabilite in contract, diferenta va fi varsata la buget. Intrebat daca proiectul ar putea avea intarzieri din cauza descoperirilor arheologice, ministrul a afirmat ca acest lucru este posibil.