Drumul de la vis la realitate trece mai intai prin testul traficului. Ajung sa faca bani din blog cei care au trafic mare, de cel putin 1.000 de cititori unici pe zi. Cu o precizare: blogul trebuie sa fie recunoscut prin calitate si autoritate, mai importante chiar decat traficul in sine.

Exista bloguri care au trafic mare pentru ca recurg la metode neortodoxe: spam, optimizare in motoarele de cautare fara ca locul in Google sa fie obtinut prin efort si continut cu adevarat relevant si cautat etc. Continutul este cel care dicteaza si optimizarea trebuie facuta pentru utilizatori in primul rand, cu informatii bogate, link-uri, si nu neaparat pentru motoarele de cautare.

Este important ca traficul sa fie castigat pe merit, altfel niciun advertiser nu va dori sa-si asocieze numele cu un blogger care si-a castigat locul prin diverse “artificii”.

Subiecte interesante + consecventa in publicare + atragerea unei comunitati active = trafic = bani

Oricine poate face bani dintr-un blog, daca are cateva din abilitatile necesare: sa cunoasca si sa fie pasionat de un domeniu, sa scrie intr-un stil atractiv, sa stie sa creeze si sa sustina discutii in jurul unui subiect, sa aiba opinii si sa le poata exprima convingator s.a.m.d. Conditia este sa demonstreze si efectul acestor calitati, nu doar ca le are, adica sa stranga in jurul lui o comunitate cat mai mare si mai activa de persoane interesate de subiectele despre care scrie”, explica Ionut Oprea, general manager la Standout, agentie de comunicare dedicate blogurilor.

Castigurile unui blogger in Romania pot varia de la cateva sute de euro pe luna pana la peste 1.000 sau chiar si mai mult. Insa asta nu de la inceput, ci dupa cateva luni sau poate chiar ani de experienta, in care isi construieste comunitatea despre care vorbeam mai devreme”, precizeaza Oprea.

Din datele pe care le-am strans pentru studiul BR 2009 (raportul blogosferei romanesti - n.r.) efectuat in urma cu doua luni, 2009 a adus in jur de 500.000 de euro in blogosfera. Nu ma refer aici la profit, ci strict la incasari. Nu vreau sa comentez castigurile altor bloggeri, insa pot sa spun ca blogul meu (refresh.ro) a incasat aproape 20.000 de lei in 2009, suma pe care a depasit-o in primul trimestru din  2010”, spune Costin Cocioaba, in blogosfera refresh.ro.

De asemenea, exista si posibilitatea ca blogul tau sa fie senzatia anului si, cu toate acestea, tu sa nu castigi cine stie ce din asta. Si nu pentru ca ti-ar strica niste bani in plus, ci pentru ca pur si simplu nu stii cat de multe metode ai la dispozitie. Ei bine, pentru cei care se simt in stare sa-si faca un blog si sunt convinsi ca au un cuvant de spus in blogosfera romaneasca am cautat cateva modalitati prin care pot face ca eforturile lor sa fie rasplatite si financiar.

Orice blog care reuseste sa stranga o comunitate activa pe un anumit domeniu are posibilitatea de a-l monetiza, fie prin publicitate, fie prin vanzari directe de produse sau servicii”, mai spune general managerul Standout.

Reclama este sufletul comertului. In cazul blogurilor, reclamele sunt sufletul monetizarii

Ori de cate ori vorbim despre reclame pe Internet ne gandim, bineinteles, la bannere, iar tariful e in functie de marimea banner-ului. In afara de acestea exista advertorialele, prin care bloggerii pot castiga scriind despre diverse produse ori servicii, al caror cost se negociaza in functie de lungimea postului, dar si de notorietatea blogului. Si, desigur, link-urile platite.

Orice blogger care vrea sa-si castige painea pe Internet stie ca nu poate face acest lucru fara publicitate. Cu toate acestea, reclamele pot fi extrem de enervante si de obositoare pentru utilizatori, asa ca este bine sa stii cand sa te opresti.

Ads si RSS Ads

Ai la indemana numeroase programe prin care poti castiga bani, dar nu exagera. Testeaza-le pe rand si vezi care ti se potriveste.

ValueClick Media: Vei avea la dispozitie advertiseri de calitate, suport si tehnologie avansata din partea ValueClick.
Chitika eMiniMalls: Promovezi produse prin intermediul unor chioscuri interactive, oferindu-le cititorilor atat continut relevant, cat si optiuni de cumparaturi. Plata se face per click.
BidVertiser: Reclamele sunt customizabile si ai optiunea de a bloca orice reclama pe care nu o vrei pe blogul tau. Plata se face per click.
Si exemplele pot continua:
Tribal Fusion, Clicksor, DoubleClick, Feedvertising si FeedBurner: Reclamele sunt embedate in feed-ul RSS.

Text Ads

Acest tip de reclama este cel mai prietenos. Sunt mici, discrete si faptul ca apar ca text le face sa para mai putin intruzive decat altfel de reclame. Iata ce unelte ai la dispozitie pentru blogul tau.

Google AdSense: Reclamele de la Google sunt cele mai populare si adesea cele mai profitabile surse de venit pentru multi bloggeri. Sunt relevante pentru continut si multi dintre utilizatori se asteapta sa gaseasca si asa ceva pe un blog, asa ca nu vei obtine reactii negative. Cat de rentabil este AdSense? Poate ca nu cine stie ce… “Rad de fiecare data cand vad bloggeri care au AdSense pe blog”, scria Zoso pe blogul lui, marturisind ca in 2007 castiga 100 de dolari pe luna, avand 3-4.000 de vizitatori unici pe zi.
AdBrite: Reclame prin link-uri in text sau link-uri contextuale. In acest caz ai posibilitatea sa aprobi sau sa respingi anumite reclamele care apar pe blogul tau si poti folosi programul pentru a vinde direct catre utilizatori.
LinkWords: Plata se face per click, iar reclamele sunt sub forma de cuvinte-cheie relevante pentru advertiseri, acestea fiind subliniate in text.
Si numeroase altele: Vibrant Media, LinkAds, Text Link Ads.

De asemenea, un alt serviciu care iti poate aduce bani este Vizu, in sistem pay per click, care propune tot felul de sondaje in Adobe Flash. Iar NetAudioAds ofera scurte reclame audio, care pornesc de indata ce este accesat blogul. Nici programele de afiliere nu sunt de trecut cu vederea. Amazon, de pilda, detine cel mai mare astfel de instrument, oferindu-ti un comision de 15% pentru fiecare produs vandut pe blogul tau.

Cum se transforma click-urile in bani

PPC – pay per click: intr-un astfel de caz, primesti bani ori de cate ori cineva da click pe o reclama.
CPM – cost per mille: esti platit de fiecare data cand reclama este afisata de 1.000 de ori.
CPA – cost per action: in aceasta situatie, utilizatorul trebuie sa dea click pe reclama si, mai mult decat atat, trebuie sa intreprinda o actiune pe site-ul celui care isi face reclama.

Pentru asta este de la sine inteles ca blogul tau trebuie sa fie cat mai accesat. Nu ti-ar placea sa fii insa privit ca spammer si apostrofat de toata lumea, asa ca rabdarea este esentiala, mai ales daca esti nou in blogosfera, asa cum este cazul Maldita.ro.

Nu m-am gandit nici o clipa la bani, atunci cand am inceput sa scriu pe Maldita.ro. Din contra, a fost o decizie exclusiv sentimentala: imi era dor de scris. De ce nu fac bani din blog? Poate nu e cel mai corect raspuns, dar este cel mai onest: inconsecventa. N-am timp sa scriu. […] In al doilea rand, nu am o nisa. Nu scriu despre marketing, masini, politica, moda, new media. Eu scriu despre ei si ele, despre nervi in supermarket, despre penibilul cotidian, despre viata mea de om oarecum normal. Deloc interesant pentru publicitate”, spune Maldita, in ciuda faptului ca blogul ei a fost desemnat “Blogul lunii aprilie” de FHM.

Principalul avantaj al refresh.ro este faptul ca nu e un blog generalist, tratand doar subiecte din new media, internet si, din cand in cand, tehnologie, ceea ce aduce in discutie un alt sfat pe care nu ma feresc sa-l ofer tuturor: nisati-va, scriind despre ce stiti sa faceti cel mai bine in off-line”, conchide Costin Cocioaba.