Până în 2016, românii care aveau probleme cu banca și căutau soluții se puteau adresa cu predilecție instanței de judecată. Odată cu înființarea Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), consumatorii au avut acces și la procedura concilierii.

Potrivit datelor furnizate de CSALB, dacă anul trecut s-a înregistrat cel mai mare număr de cereri din primii patru ani de activitate, respectiv 2.117 de cereri, anul acesta, până la finalul lunii iulie, s-au  înregistrat 1.563 de cereri, iar lunile de stare de urgență au fost foarte pline. De asemenea, în acest an, s-au înregistra și recorduri în ceea ce privește valoarea datoriilor șterse de banci.

”Am avut un număr record de cereri înregistrate săptămânal, de aproape trei ori mai multe decât media săptămânală a anului trecut. Anul acesta pare a fi anul recordurilor în materie de valoare a beneficiilor obținute de consumatori: recordul valoric în lei (298.000 lei șterși din datoria unui bucureștean) și recordul în franci elvețieni (52.000 CHF șterși din datoria unui consumator din Oradea) – ambele obținute în luna ianuarie. În luna iunie, o familie din capitală a primit în cadrul CSALB decizia de ștergere a întregii datorii pe care o mai avea de achitat către o bancă: 43.000 de CHF”, spune Liviu Fenoghen, directorul CSALB.

Beneficii pentru consumatori de peste 3 mil. euro

Potrivit lui Liviu Fenoghen, în ultimii patru ani, beneficiile obținute de consumatori în urma negocierilor depășesc 3 milioane de euro. Totodată, până în prezent, peste 300 de cereri au fost acceptate pentru negociere de către bănci și IFN-uri, iar 185 de cereri au fost soluționate direct de către părți, după sesizarea CSALB.

Procedura prin care un consumator poate intra în negociere cu banca este simplă. Se completeză o cerere online pe site-ul www.csalb.ro, ori se poate transmite cererea via email (office@csalb.ro), precum și prin poștă, după care CSALB analizează cererea, o transmite băncii, iar instituția financiar-bancară are la dispoziție 15 zile să spună dacă acceptă sau nu intrarea în negociere cu consumatorul.

Întreaga procedură este voluntară, ceea ce înseamnă că băncile nu sunt obligate să accepte toate cererile de intrare în negociere. Anul acesta, până la finalul primului semestru, 29% dintre cereri au fost refuzate de către bănci, iar IFN-urile au refuzat 70% dintre cererile care le erau adresate.

Soluția propusă de conciliatorii CSALB și acceptată de bancă și consumator are aceeași greutate ca și hotărârea unei instanțe de judecată. Soluțiile mai au un mare avantaj, sunt rezultatul unei analize făcute pe principii de echitate, iar nu de legalitate, fiind particularizate pentru fiecare caz în parte. 
 
CSALB este o entitate independentă, apolitică și non-guvernamentală care a fost înființată ca urmare a unor directive ale Uniunii Europene și are ca obiectiv soluționarea eventualelor probleme care pot apărea între clienți și instituții financiare – atât bănci, cât și IFN-uri – prin conciliere sau arbitraj.