Plumb s-a pronuntat impotriva inlocuirii taxei de timbru cu o taxa de poluare inclusa in pretul combustibilului, la fel ca in Germania, asa cum au propus in doi senatori PNL din Bihor, Cristian Bodea si Valeriu Boeriu.

"Din punct de vedere tehnic, al Ministerului Mediului, taxarea combustibilului nu este o taxa pe principiul poluatorul plateste, ci o taxa pe consum. Iar taxa pe consum nu este in domeniul de aplicare al Ministerului Mediului", a declarat ministrul Rovana Plumb.

Ea a adaugat ca ministerul pe care il conduce "doreste ca prin politicile de innoire a parcului auto si aplicarea acestui tip de taxare, timbrul de mediu", sa fie respectat principiul "poluatorul plateste" si sa poata fi redus "impactul negativ al emisiilor de gaze cu efect de sera".

Intrebata daca exista o statistica oficiala a Ministerului Mediului privind innoirea parcului auto national, in conditiile in care presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania, Constantin Stroe, a afirmat ca timbrul de mediu a paralizat comertul auto, Rovana Plumb a raspuns ca o "analiza" va fi facuta in acest sens abia la finele lunii viitoare.

In 23 aprilie, senatorii liberali Cristian Bodea si Valeriu Boeriu au propus, printr-un proiect de lege, inlocuirea actualului timbru de mediu cu o taxa de poluare inclusa in pretul combustibililor, la fel ca in Germania, care sa fie de un ban pe litrul de motorina ori benzina.

Ulterior, intrucat ministrul Mediului, Rovana Plumb, s-a opus initiativei celor doi senatori, iar in 3 august Guvernul si-a exprimat avizul negativ, parlamentarii au anuntat, joi, ca in 9 septembrie il vor interpela pe ministrul Mediului pentru a afla "ce sume si-a propus ministerul sa colecteze in acest an din incasarile aferente timbrului de mediu, ce sume s-au colectat pana in prezent, cum a folosit ministerul acesti bani, cat trebuie sa plateasca Guvernul pentru despagubirile stabilite de instante din taxele similare precedente si cat a platit pana in prezent, precum si cate procese sunt pe rol pentru recuperarea timbrului de mediu si la ce valoare se ridica sumele revendicate de cetateni".

"Noi am vrut sa inlocuim deviza doamnei ministru «luam mult de la putini» cu «luam foarte putin de la toti». Timbrul de mediu este o taxa perceputa in avans, pe ideea ca platesti pentru cat vei polua, dar daca ai platit-o si a doua zi iti ia foc sau ti se fura masina nimeni nu-ti mai da banii inapoi. De asemenea, este o taxa inechitabila, pentru ca eu, care am o masina de 5 ani adusa din Germania trebuie s-o platesc, chiar daca vecinul meu, care are o Dacie de 30 de ani si care polueaza mai mult, nu trebuie s-o plateasca. Deci, ea nici nu contribuie la innoirea parcului auto din Romania. Mai mult, daca eu am o masina de acum 20 de ani nu platesc taxa chiar daca fac 100.000 de kilometri pe an, iar alt vecin al meu, care are o masina de 3 ani recent adusa din Germania, si care polueaza mai putin, trebuie s-o achite, chiar daca el o foloseste doar o data pe luna", spunea senatorul Valeriu Boeriu intr-o conferinta de presa, sustinuta joi, impreuna cu senatorul Cristian Bodea.

Pe de alta parte, senatorul liberal mai preciza ca, in timp ce banii colectati de stat prin Administratia Fondului de Mediu sunt folositi pentru lucruri "care nu au nimic in comun cu poluarea, precum finantarea programului Casa Verde ori reabilitarea retelelor de canalizare, banii stransi din taxa de poluare ar putea fi folositi, conform proiectului nostru de lege, doar pentru programe de impadurire".

Senatorul Cristian Bodea mai declara ca luna aceasta proiectul sau si al colegului Boeriu va ajunge in dezbaterea Senatului si, in pofida avizului negativ dat de Guvern la inceputul lunii trecute, va incerca sa convinga cat mai multi parlamentari sa-l voteze.