FMI a cerut doua situatii distincte, prima vizand impactul alinierii comisioanelor practicate la cele prevazute de OUG 50, care cuprinde valuta de acordare, volumul creditelor in sold la 30 iunie afectat de eliminarea comisioanelor, ponderea acestor credite in total imprumuturi pentru populatie, nivelul comisioanelor eliminate, maturitatea medie a creditelor in cauza, potentialele venituri nerealizate in semestrul al doilea din acest an si potentialele venituri nerealizate pana la maturitate.

Cea de-a doua situatie priveste impactul inlocuirii dobanzilor interne cu indici de referinta si al mentinerii neschimbate a marjei fixe, conform OUG 50.

Acest tabel cuprinde valuta de acordare, valoarea creditelor in sold la 30 iunie pentru care s-ar impune ajustari, ponderea acestor imprumuturi in total portofoliu de credite pentru populatie, spread-ul nerealizat, maturitatea medie reziduala a creditelor de aceasta natura, potentialele venituri nerealizate in semestrul al doilea din 2010 si potentialele venituri nerealizate pana la maturitatea creditelor.

Scenariile se realizeaza prin simularea scadentarelor pe conditiile stricte ale OUG 50/2010, cu rate egale pana la maturitate si calculul diferentei fata de scadentarele actuale.

Bancile vor face simularile pe conditiile actuale din OUG 50/2010, desi nicio institutie de credit nu a interpretat textul legii in acest sens si nu a aplicat modificarea contractelor, cu exceptia eliminarii unor comisioane.

De altfel, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a depus la Camera Deputatilor 20 de amendamente la OUG 50/2010, preluate de gurpul parlamentar PDL, inclusiv privind modul de calcul al marjei fixe pentru creditele in derulare cu dobanzi variabile.

Amendamentul introdus de PDL propune calculul marjei fixe pentru creditele cu dobanda variabila in derulare prin scaderea din dobanda de la data incheierii contractului a indicelui de referinta de la acel moment. In cazul in care s-ar aplica aceasta formula, veniturile nerealizate ale bancilor ar fi doar jumatate din veniturile nerealizate daca s-ar urma strict prevederile actuale ale OUG 50.

Reprezentantii ANPC au sustinut, marti, in fata delegatiei FMI ca aplicarea OUG 50 la creditele in derulare nu va distorsiona relatia client-banca si au transmis oficialilor Comisiei Europene ca actul normativ respecta legislatia comunitara.

La fel ca si seful misiunii FMI, Jeffrey Franks, Cerbulescu a caracterizat discutia ca fiind una "fructuoasa", cu un "intens schimb de pareri", insa celelalte declaratii ale celor doi oficiali arata clar pozitii divergente.

Presedintele ANPC a aratat ca le-a explicat reprezentantilor institutiilor internationale ca in Romania exista foarte multe litigii privind creditele acordate in perioada anterioara, in anumite situatii cu conditii abuzive.

Cerbulescu le-a transmis oficialilor FMI si CE ca numai ANPC are 160 de dosare pe rol cu bancile, iar in spatele acestor procese sunt peste 7.000 de sesizari de la clienti.

Oficialul ANPC a aratat ca va mai avea o discutie cu premierul Emil Boc pe marginea observatiilor facute de FMI si CE, dar ca institutia sustine aplicarea OUG 50 si la creditele in derulare, pe anumite amendamente care au fost preluate de catre grupul parlamentar PDL.

Anterior, seful misiunii FMI in Romania, Jeffrey Franks, a afirmat ca oficialii institutiei financiare internationale sunt ingrijorati in privinta aplicarii directivei Comisiei Europene privind creditele populatiei si la contractele aflate in derulare, intrucat ar putea duce la aparitia unor "efecte negative pentru Romania", si au cerut reprezentantilor ANPC sa gaseasca o solutie.

Potrivit Departamentului pentru Afaceri Europene, autoritatile romane vor transmite CE ca aplicarea prevederilor directivei europene pentru creditele aflate in derulare reprezinta o optiune nationala, fara a avea legatura cu transpunerea reglementarilor Uniunii Europene.

In luna iunie, Guvernul a aprobat Ordonanta de Urgenta 50/2010, pe baza unui proiect elaborat de ANPC, care transpune in legislatia romaneasca Directiva Europeana 48/CE/2008, printre cele mai cunoscute prevederi ale actului normativ fiind eliminarea comisionului de rambursare anticipata la creditele cu dobanda variabila si calcularea dobanzii in functie de un indice de referinta transparent, la care se adauga o marja fixa, care nu poate fi modificata fata de contractul initial.

Totusi, ANPC a extins prevederile directivei europene astfel incat noile reglementari sa se aplice si contractelor de creditare aflate in vigoare, ceea ce a obligat bancile sa modifice circa 8 milioane de contracte incheiate cu clientii.