Lista include proiecte de infrastructura locala, protectie a mediului, termoficare, constructie de autostrazi si drumuri nationale, pentru care contributia financiara a Uniunii Europene reprezinta mai mult de jumatate din total, respectiv 4,7 miliarde euro din valoarea cumulata de 7,3 miliarde euro a lucrarilor.

Majoritatea acestor proiecte, semnate anul trecut sau in primavara acestui an, se afla la un stadiu de executie care depaseste cu putin 0% din total, in timp ce pentru alte proiecte semnate in 2009 sau in 2010 se reuseste cu greu sa fie raportat un nivel de executie peste 1%.

Proiectele semnate in 2008 se afla intr-un stadiu mai avansat de executie, dar nici in acest caz nu este depasit un nivel de 50%.
Toate aceste lucrari trebuie finalizate in intervalul 2012-2015.

Mai mult de jumatate dintre proiectele selectate de Guvern se refera la lucrari de reabilitare si extindere a sistemelor de apa si apa uzata, iar majoritatea dintre acestea, semnate anul trecut sau la inceputul acestui an, se afla inca la un nivel zero al executiei.

Pe lista au fost incluse si proiecte importante de constructie de autostrazi, care trebuie finalizate pana la sfarsitul anului viitor, respectiv autostrada Cernavoda-Constanta (432,3 milioane euro, 2009-2012, cu tronsonul Cernavoda-Medgidia executat in proportie de doar 5% si tronsonul Medgidia-Constanța realizat 65%) varianta de ocolire a municipiului Constanta (225,5 milioane euro, 2009-2012, executata in proportie de 63%) si autostrada Arad-Timisoara (388,2 milioane euro, 2010-2012, realizata in proportie de 83%).

Acestora li se adauga contracte de lucrari semnate in toamna acestui an, cu termen de finalizare in trimestrul II 2013, pentru care Guvernul mizeaza sa ajunga la sfarsitul anului viitor la un nivel de executie de 40%, respectiv autostrazile Orastie-Sibiu (745,5 milioane euro) si Nadlac-Arad (308,2 milioane euro).

Pe lista proiectelor care vor fi tratate drept prioritare au mai fost incluse trei sectoare de drum aflate la un nivel minim de executie si pentru care Executivul considera ca vor fi realizate anul viitor in proportie de 70-80%. Proiectele vizeaza reabilitarea DN 24 la limita de județ Galați-Vaslui (147,9 milioane euro, 2010-2013, in prezent cu un nivel al executiei de 22%), reabilitarea DN 1H Zalau-Aleșd (114 milioane euro, 2011-2013, executata in proportie de doar 2%) si reabilitarea DN 6 Alexandria-Craiova (228,2 milioane euro, 2011-2013, realizata in proportie de 3,95%).

Reprezentantul Romaniei la FMI, Mihai Tanasescu, a declarat recent ca Guvernul va stabili in bugetul pentru anul viitor o lista cu aproximativ 60 de proiecte importante de investitii, pe care le va urmari saptamanal.

El a mentionat ca proiectele vizeaza lucrari mai de investitii, finantate in principal cu bani europeni, in domeniul infrastructurii, energiei si pentru protectia mediului. Iar 7-7,5% din PIB va fi alocat doar cheltuielilor de capital.

In ultima perioada, atat presedintele Traian Basescu, cat si premierul Emil Boc au spus in mai multe randuri ca bugetul pentru anul viitor are ca prioritate finantarea proiectelor de investitii, dar si o mai buna structurare a acestora, care sa ajute la iesirea din criza a Romaniei.

Citeste si

Cel mai bine cotate smartphone-uri din lume. Top 10 telefoane inteligente