Studiul a fost facut in noiembrie 2012, iar rezultatul dezastruos a fost comunicat Agentiei Nationale pentru Administratie Fiscala. La doua luni de la eveniment, sesizam ca functionarii nu si-au invatat lectia.

Iata ce raspunsuri am primit la aceeasi intrebare: "Sucursala unei firme straine trebuie sa aplice TVA la incasare?"

" - Nu stiu ce sa va spun.
  - Si nu aveti cum sa aflati?
  - Va dau un numar de telefon."

In alt birou ANAF suntem invitati sa cautam pe internet. "Mi-e frica sa ma pronunt. O iau logic, nu o iau. Ma depaseste. Nu stiu sa va spun asta. Intrati pe site la ANAF."

Asta se intampla, desi unii functionari au fost la traininguri speciale, unde li s-au explicat legislatia. "Nu mai stiu, chiar am vazut intrebarea asta. Trebuie sa aiba pe site-ul ministerului un numar de telefon si puteti sa adresati si intrebari online, din ce stiu."

Si mai grav este ca unii functionari sunt convinsi ca nu ei ar trebui sa-l lamureasca pe contribuabil.

" - Unde as putea sa aflu un raspuns la intrebarea asta?
  - La Trezorerie."

Din noua functionari abordati, numai doi au raspuns corect. Asociatia pentru Reformarea Sistemului de Taxe a intrebat mai bine de 200 de angajati ANAF. Dintre acestia, doar 25 au raspuns corect. Reprezentantii ANAF nu au comentat rezultatele studiului.

Raspunsul corect la intrebare este "nu". Potrivit legii, o sucursala infiintata de o firma straina in Romania NU aplica TVA la incasare. Acesta se aplica doar firmelor cu sediu in Romania.

In prezent, firmele sunt obligate sa plateasca statului TVA-ul, chiar daca nu l-au incasat de la cei care au luat marfa. La randul sau firma cumparatoare isi deduce imediat TVA si plateste mai putin la buget.