Ca si cum recesiunea nu ar fi fost de ajuns, o alta criza cu un impact economic semnificativ s-a abatut peste intreaga Europa. In cel mai pesimist scenariu, in care norul ar persista timp de cateva luni, PIB-ul pe vechiul continent ar putea pierde 1-2%.

"Asta ar insemna ca multe tari europene nu ar mai inregistra crestere in acest an. Ar strivi, practic, relansarea economica. Insa problema este ca e incredibil de greu de prezis ce se va intampla. Nici macar geologii nu ne pot spune nimic", a declarat Vanessa Rossi, economist la Chatham House.

Exportatorii africani de flori si legume catre pietele europene, companiile a caror activitate depinde de livrari la termen din intreaga lume sau organizatorii de evenimente sunt doar cateva exemple de sectoare afectate sever de criza zborurilor.

Calatoriile aeriene si turismul genereaza circa 5% din Produsul Intern Brut global, adica circa 3.000 de miliarde de dolari, Europa fiind responsabila pentru o treime din acest volum, majoritatea traficului avand loc in lunile de vara.

Continentul european nu va pierde toata "felia", insa Rossi estimeaza ca o criza prelungita a norilor de cenusa ar provoca pierderi de 5-10 miliarde de dolari pe saptamana in sectoarele de profil. Impactul total la nivelul intregii economii europene va fi insa probabil mult mai mare, deoarece scenariul vizeaza situatia din sectorul calatoriilor si turismului fara a urmari problema transporturilor de marfuri.

Analistii estimeaza ca, desi majoritatea marfurilor si bunurilor sunt transportate, la nivel mondial, maritim sau terestru, 40% din valoarea acestor transporturi este generata de avioane.

Marii operatori de transporturi aeriene de marfa au anuntat ca livreaza "ce se poate" pe cale terestra si ca incearca sa elaboreze planuri de urgenta care implica mai multe zboruri pe rutele sudice ale Europei, insa au subliniat ca activitatea este afectata sever, iar timpii de livrare au foarte mult de suferit.

"Daca operatiunile cu livrare la termen depind de componente care vin din Asia sau Statele Unite, sau din Africa sau din Orient, pur si simplu n-ai cum sa reusesti. DHL si UPS folosesc huburi aeriene din Germania, Fedex se bazeaza pe un hub din Franta, iar tot acest spatiu aerian este inchis. Pur si simplu nu exista optiuni in prezent si asteptam sa vedem cat va dura situatia", a declarat purtatorul de cuvant al UPS Normal Black.

Companiile farmaceutice utilizeaza intens transporturile pe calea aerului, insa acestea au anuntat vineri ca dispun de suficienta marfa pe inventar pentru a evita o criza pe termen scurt.

Importurile de produse high-tech din Asia in Statele Unite au fost transferate la zboruri pe deasupra Oceanului Pacific, deci nu for fi afectate, insa companiile europene din acest sector vor avea probleme serioase.

In industria alimentara, majoritatea produselor sunt transportate pe mare, insa unele produse mai scumpe, precum whiskey-urile scotiene de calitate care se vand cu sute de dolari sticla in China sau Japonia, nu mai pot fi livrate.

Totodata, economiile africane deja fragile ar putea intra in colaps daca transporturile vitale de flori si fructe catre pietele europene nu ajung la destinatie.

Majoritatea companiilor de transport aerian nu sunt asigurate pentru o astfel de situatie, insa Munich Re a anuntat vineri ca ar putea introduce in oferta polite de daune pentru anulari de zboruri daca piata va cere astfel de produse.

Norul de cenusa a inchis fabrica Nokia de la Jucu

Fabrica Nokia din comuna Jucu si-a intrerupt marti activitatea, din cauza unei sincope in aprovizionarea cu componente pentru telefoane mobile care nu au ajuns din cauza norului de cenusa care a perturbat traficul aerian, au declarat pentru Mediafax surse din companie.

"Schimbul de zi de la Nokia Jucu, de la 07.00 - 19.00, nu a lucrat marti. A fost o sincopa in aprovizionarea cu componente pentru telefoanele mobile din cauza norului de cenusa care a perturbat traficul aerian. Aceste componente sunt aduse din strainatate", au afirmat sursele citate.

Conform acestora, in schimbul de zi lucreaza aproximativ 500 de angajati care vor fi totusi platiti, desi nu au lucrat. "Incepand de miercuri se va lucra normal", au precizat sursele mentionate.

Purtatorul de cuvant al Nokia Romania, Monica Alb, sustine, intr-un comunciat de presa transmis marti, ca "impactul inchiderii transportului aerian de marfuri a fost relativ mic pana acum in cadrul Nokia, inclusiv pentru fabrica din Jucu, dar bineinteles ca situatia este monitorizata indeaproape".

BMW a suspendat partial productia, din cauza norului de cenusa

Constructorul german de autovehicule BMW a oprit partial productia de masini la trei uzine din Germania, dupa ce haosul din traficul aerian provocat de norul de cenusa rezultat in urma eruptiei vulcanice din Islanda a afectat aprovizionarea cu piese.

Practic, productia BMW va fi cu 7.000 de masini mai mica in acesta perioada ca urmare a suspendarii activitatii in fabrici.

Companiile aeriene europene au pierdut 1,7 miliarde de dolari din cauza norului de cenusa
 
Companiile aviatice europene au pierdut 400 de milioane de dolari pe zi din cauza suspendarii traficului aerian, iar pierderile totale sunt in prezent de circa 1,7 miliarde de dolari, a anuntat miercuri Asociatia Internationala pentru Transport Aerian (IATA), potrivit Wall Street Journal.

Directorul IATA, Giovanni Bisignani, a criticat oficialii europeni pentru raspunsul lent si dezorganizat la norul de cenusa, care a dus la inchiderea unei mai parti din spatiul aerian.

Marti seara, Bisignani a avertizat ca cel putin cinci companii aeriene europene risca sa intre in faliment, din cauza lipsei de lichiditati provocate de inchiderea spatiului aerian in Europa.

In aceste conditii, Bisignani a anuntat ca va cere comunitatii europene sa autorizeze guvernele pentru ajutorarea companiile care nu au mai putut efectua zboruri. El a amintit ca, dupa atentatele din 11 septembrie, cand traficul aerian a fost suspendat timp de trei zile, guvernul american a oferit companiilor cinci miliarde de dolari pentru a-si acoperi pierderile.

Traficul aerian se reia treptat in toata Europa. Pe masura ce aeroporturile incep sa se redeschida, companiile aviatice incearca sa mai scoata din pagubele unei saptamini cu 95.000 de zboruri anulate. Chiar daca meteorologii anunta ca norul de cenusa isi va schimba directia inspre nord, oamenii de stiinta sunt ingrijorati de o noua eruptie.

Afla si: Cat pierd aeroporturile din cauza restrictiilor aeriene?