Prima animatie 3D moldoveneasca va fi produsa pe banii rusilor si il va avea in rol central pe un tigan si costa 5 milioane de euro. Studioul "Simpals" incearca de trei ani sa duca la capat primul film in desen animat 3D din Republica Moldova - "Tiganul".

O companie ruseasca este gata sa suporte toate cheltuielile, circa 5 milioane de euro, pentru ca pana in 2014 filmul sa vada lumina zilei.

In 2008, moldovenii au fost invitati in Statele Unite pentru a discuta conditiile unei colaborari cu celebrele studiouri Pixar-Disney! "Vom reveni la discutii dupa ce va fi gata filmul „Tigan”. Si lor le-a fost interesant sa afle ca undeva, in Moldova, sunt oameni care fac animatie" au dezvaluit moldovenii.  

Roman Stirbu - project managerul celor la Simpals a stat de vorba cu www.procinema.ro:

1. Cum au luat nastere Studiourile Simpals si care sunt proiectele pe care le aveti in productie?

Studioul a aparut mai mult de 10 ani in urma. Era format din citeva persoane si toti incapeau intr-un apartament inchiriat. Pentru acel timp filmarea spoturilor publicitare si a clipurilor muzicale formau principala activitate a studioului. Nu ne-am oprit aici, am pus accent pe grafica 3D, specialistii nostri s-au dezvoltat activ in acest domeniu. In acest timp, am reusit sa lucram cu brand-uri mari, cum ar fi: Orange, Moldcell, Moldtelecom, KENT, Ogilvy, Grey, Nestle, Davidoff. Am colaborat cu vedetele showbiz-ului autohton: Neli Ciobanu, O-Zone, Arsenie. Pe parcursul acestor 10 ani, numarul de colaboratori si nivelul profesional a crecut atit de mult, inciat piata moldoveneasca nu ne poate oferi posibilitatea sa ne realizam la un nivel mondial sau macar sa ne apropiem de nivelul dat. Din acest motiv noi am decis sa actionam singuri si sa realizam un film animat de scurtmetraj „Tiganul”. Ca rezultat au fost create 3 filmulete de scurt metraj. In timpul lucrului asupra acestor filmulete au aparut atit de multe idei, incit acestea nu se incadrau in timpul de 3 minute, iar mai tirziu, nici in 10. Astfel desenul animat a crescut din unul de scurt metraj in unul de lung metraj.

2. In septembrie 2010 anuntati pe blog ca ati facut rost de investitori si ca incepeti sa lucrati la proiectul de animatie “Tigan”. In ce stadiu se afla el acum?

In acest moment suntem la nivelul de scriere a scenariului.

3. Anul trecut in septembrie anuntati ca “Tiganul” s-a transformat in film de lung metraj. Despre ce e vorba in animatia Tigan si cat de mare este echipa care lucreaza la el? Tiganul – e un desen animat despre doua lumi. O lume bine cunoscuta noua și alta de care nici macar nu avem inchipuire. Acum in studiou activeaza in jur de 15 persoane. Cind vom da startul producerii, planificam sa marim numarul acestora cel putin de 4 ori și sa colaboram activ cu liberi profesionistii si specialisti invitati.

4. De ce desen animat 3D si nu desen animat pur si simplu?

Initial a fost pus accentul pe grafica 3D si profesionistii studioului lucreaza in 3D. Vedem multe perspective in acest domeniu. Acum majoritatea desenelor animate sunt create in 3D. E o noua evolutie. De asemenea, posibilitatile 3D ne ofera libertate in tehnologii si spatiu: noi putem face ceea ce in 2D este imposibil. In general, avind in vedere tendintele din ultimii 10 ani, putem spune, ca 3D a devenit un desen animat obisnuit. Acum, ar fi mult mai surprinzator daca faceam animatie 2D.

5. De ce desene animate cu si despre tigani? Ce v-a inspirat?

Ne place specificul și spiritul acestui popor, dragostea fata de libertate si vointa puternica. Au ceva natural si etnic, ceea ce nu mai exista in lumea moderna.

6. Cat a durat sa scrieti primul draft de scenariu si sa descoperiti personajele?

Personajele au fost create in procesul de lucru asupra filmelor de scurt metraj. Ideea si caracterele personajelor s-au nascut repede, dar aspectul exterior a fost schimbat de nenumarate ori si nu excludem faptul ca, pe parcurs vor mai fi schimbari. La moment lucram asupra scenariului, va dura ceva mai mult timp.

7. Exista o diferenta intre a scrie un scenariu pentru 3D si unul pentru 2D?

Nu-i nici o diferenta. Daca avem de-a face cu un desen animat stereo, atunci aceasta trebuie sa fie mentionat in scenariul regizorului. In privinta scenariului literar nu exista deosebiri.

8. Cat a durat sa construiti din pix personajul principal, Gojo, si cat a durat sa-i dati “viata”?

Aproape doua luni a luat dezvoltarea acestui personaj, crearea lui in 3D si Rig-ul. Adica dupa doua luni de munca personajul a inceput sa faca miscari.

9. Pentru amatorii 3D care nu-s familiari (inca) cu site-ul vostru, ce etape trebuie urmate in construirea unui personaj 3D?

La inceput apare ideea si se insira pe hartie, cum trebuie sa arate personajul. Apoi se deseneaza 1.5 milioane de schite. Pentru inceput schitele se deseneaza alb/negru si nu numai una, ci mai multe: Vederea din fata, din spate, laterala, in trei patrimi. Apoi, se deseneaza in culori. Cand este ales deja personajul, trecem la modelarea-3D. Pentru inceput modeling-ul se face in poza-T, adica cream modelul personajului cu mianile si picioarele amplasate in parti. In aceasta T – poza, se configureaza sistemul de gestiune cu personajul: oasele, controlerele si alte elemente. Paralel se lucreaza cu textele si materialele pentru personaj. Cand sunt gata  are loc includerea personajului in sistemul de control.

10. Cat costa sa realizati un scurt metraj animat?

S-a scris ca 300.000 de euro sunt doar costurile pentru 10 minute din primul film 3D basarabean. Daca se face calculul unui desen animat de lung metraj, avind ca baza aceste date, reiese ca un desen animat de 80 minute va costa 2.4 milioane de euro, ceea ce e corect. Insa desenele animate de scurt metraj se fac in baza altor costuri. Actualmente, crearea unui desen de scurt metraj e in jur de 50-100 mii euro, deoarece aici se solicita un alt numar de personal si alte tehnologii.

11. Asa arata “Moartea” la moldoveni?

Asa arata moartea la toti, numai ca nu toti stiu de asta.

12. Muzica e marca Zdob si Zdub? Cum i-ati convins sa vi se alature?

N-a fost necesar sa-i convingem, tema desenului animat s-a dovedit a fi pe placul baietilor, de aceea au colaborat cu noi cu mare placere. Iar noi speram sa continuam colaborarea.

13. Cand preconizati ca lansati filmul?

In acest moment nu va putem oferi date exacte, orientativ – peste 4 ani.

14. Ati reusit sa strangeti ceva bani din donatii?

S-a vorbit de investitii de 5 milioane de euro. N-am cautat fonduri suplimentare. In momentul de fata, avem un singur investitor – compania rusa de producere a filmelor STV, iar regizorul acesteia este Serghei Selianov. Daca vom avea nevoie de investitii  suplimentare, le vom cauta dupa aparitia teaser-ului.

15. Prezentati-ne pe scurt personajele si spuneti-ne daca sunt inspirate din viata reala. Toate personajele reprezinta exemple selectate, preluate din viata reala. Tiganul - e vesel, satisfacut de viata si norocos. Calul Buta - e camaradul lui credincios. Moartea – moartea noastra a obosit sa omoare monoton, e plictisita sa apara simplu si sa fluture din coasa. De aceea, ea pemanent isi nascoceste diverse distractii. Curcanul Ilo – nu are studii si un loc permanent de trai. Joaca carti asemeni unui zeu. Desi e fricos, permanent cade in peripetii neplacute. Bunicul Baro – este cel mai intelept personaj din filmul nostru animat.Tagar – un baietel de 6 ani. Deja destul de liber canta la vioara, de care nu se desparte niciodata. Zara – la cei 30 ani nu si-a pierdut din frumusetea ei fizica. In ciuda faptului ca, uneori pare prietenoasa, are un caracter dur.

16. Animatiile 3D au devenit un adevarat fenomen in ultimii ani! Ne faceti un top al celor mai bune animatii realizate de marile studiouri de la Hollywood? Care v-au inspirat?

Iata top 10 desene animate, care ne-au inspirat: 1. Rapunzel 2. How to Train Your Dragon 3. Kung Fu Panda 4. Toy Story 3 5. Wally-E 6. Monsters, Inc. 7. Finding Nemo 8. The Incredibles 9. Ratatouille 10. Adventures Of Emperor 17. Ce planuri aveti pentru viitor? Va extindeti in Europa sau America? Ce fel de planuri ar mai putea avea un studiou de animatie? Sa realizam un desen animat incendiar! Avem un proiect asupra caruia lucram, vom depune efort sa facem un film bun si de calitate.