Target: 40 de dosare de credit rezolvate pe zi, program all day long

„Daca am debutat in domeniul bancar lucrand in front office, unde programul era infernal, intotdeauna stateam peste ora de plecare, solutionand contracte, facand contabilitate si multe altele, ultimii trei ani am trecut in back office, la analiza dosarelor de credite. Din front aveam impresia ca munca in back era mai ofertanta, din toate punctele de vedere, insa m-am inselat. De fapt, era mult mai solicitanta”, dezvaluie sursa noastra, pe care am numit-o Tatiana, la rugamintea de a-i proteja identitatea.

Lucrand in centrala bancii grecesti, Tatiana povesteste ca era presata sa rezolve, uneori, si 40 de dosare de credite pe zi. Perioada aglomerata, cand banca s-a bucurat de succes, a fost cea in care institutia la care lucra a inceput programul Prima Casa. Erau cele mai bune credite, cu cea mai ridicata rata de performanta (undeva la 70%), iar bancherii tineau cu tot dinadinsul sa accepte cat mai multe imprumuturi.

„Nu puteai sa rezolvi 40 de dosare pe zi si sa le analizezi si bine. Apareau probleme, discutii, eram sfatuiti sa aprobam unele credite doar pentru ca trebuiau aprobate. Ordinele veneau de sus, bineinteles, si nu se putea face nimic”, adauga Tatiana.

Asemenea Alinei, sursa noastra de ieri, si Tatiana lucra in regim all day long. Ziua sa de munca incepea la ora 09:00 si se termina, pe hartie, la ora 17:00. Practic insa, avea zile, multe la numar spune ea, cand iesea pe poarta bancii la ora 20-21:00, din cauza volumului urias de munca.

Criterii de acordare a imprumuturilor. Telefonul fix, una dintre cerintele obligatorii

Cum se derulau lucrurile in analiza dosarelor de credit? „La noi se punea accent pe telefonul fix, era musai ca clientul sa aiba telefon fix, independent de mobil. Daca nu avea telefon fix, nu primea creditul, ceea ce era aberant”, spune Tatiana.

Mai mult, in cazul creditelor de nevoi personale, clientilor li se cerceta tipul de abonament telefonic, numarul de telefon, comportamentul de plata. La fel se proceda si-n cazul angajatorului – se investiga daca a avut probleme, daca a avut vreun proces, daca isi platea datoriile la timp.

Cuplurile cu copii, cele mai avantajate

Printre criteriile cele mai importante in acordarea imprumuturilor se numara, asadar, istoria in biroul de credite, stabilitatea la locul de munca, starea civila – cei casatoriti erau avantajati, vechimea la domiciliul curent si la locul de munca (cel putin trei luni la ultimul angajator si un an vechime in munca, preferabil contract de munca pe perioada nedeterminata), tipul firmei la care lucra clientul (cele mai avantajate fiind SA-urile, cele mai dezavantajate, SRL-urile), numarul de angajati ai firmei, istoricul companiei, precum existenta unui abonament de telefonie fixa, explica sursa noastra.

Cele mai avantajate, in cazul creditelor, sunt cuplurile. Acestea din urma primesc jumatate din punctajul acordat dosarului de credit daca un cel putin un copil. Adica, practic, au imprumutul asigurat, precizeaza Tatiana. Burlacii, fara copii, sunt priviti cu neincredere, iar dosarul lor primeste un punctaj redus.

Tatiana marturiseste ca trecea, uneori, peste unele dintre conditiile de acordare a imprumuturilor, avand in vedere ca in anumite perioade lipseau cu desavarsire... clientii. Angajatii bancii erau, astfel, stimulati sa incerce sa acorde cat mai multe credite in perioadele slabe.

Dupa sase ani petrecuti in cele mai mari banci de pe piata romaneasca, Tatiana a renuntat la domeniul corporatist, dedicandu-se antreprenoriatului. Marturiseste ca ii place mult mai mult ce face astazi, decizie pe care a luat-o, de altfel, din cauza stresului si a presiunilor foarte mari la fostul loc de munca.

Citeste si:

La 5 ani de la debutul crizei. Povesti nespuse din interiorul bancilor, episodul 1. Angajatii dezvaluie cum au inceput bancherii sa acorde credite dupa 2008