La 5 ani de la debutul crizei. Povesti nespuse din interiorul bancilor, episodul 1. Angajatii dezvaluie cum au inceput bancherii sa acorde credite dupa 2008

„In banci ti se impune sa aprobi dosare care nu sunt tocmai ok”, spune Mihai, intarind declaratiile si celorlalte doua surse, prezentate in episoadele anterioare. “Si povestea cu telefonul fix circula prin multe banci. Nu inteleg exact care este strategia, de ce pun asa mare accent pe asta, azi, cand toata lumea are mobil”, adauga el.

„Inainte de 2008, oamenii luau credite doar sa-si satisfaca niste mofturi”

Mihai povesteste ca ceea ce se intampla astazi pe piata bancara arata cu totul diferit de peisajul de dinainte de 2008. Pe atunci, din cauza flexibilitatii conditiilor de creditare, dar si a situatiei economice, oamenii ajunsesera sa solicite credite pentru vacante, repararatii in gospodarie, pentru diverse treburi casnice, fara sa fi avut neaparat nevoie de acele imprumuturi. „Oamenii luau credite cu buletinul si adorau asta. Faceau imprumuturi doar sa-si satisfaca niste mofturi. Intrebau: cat am voie sa iau? 9.000 euro, asta e limita maxima? Atunci luam 9.000”, chiar daca "necesitatile" lor se ridicau undeva la 6.000 euro, povesteste Mihai.

Profesii dezavantajate in criza

Care sunt insa joburile care prezinta neincredere pentru bancheri? In perioada 2009 – 2010 erau dezavantajati dealerii de automobile, angajatii din constructii, din vanzari, cei care lucrau in pielarii, croitorii sau agricultura – domenii afectate de criza. Erau fie extrem de verificati, fie refuzati din start la imprumuturi, povesteste sursa noastra.

In schimb, profesiile liberale sunt vanate de banci, adauga analistul financiar. Totodata, clientii sunt verificati daca au sau nu bani in cont. Cei care au si au mai avut credite, sunt considerati cei mai buni candidati. Clientii fara niciun fel de istoric bancar, care n-au credite la activ, au bani, dar lucreaza pentru firme cu probleme (de pilda, in insolventa), nu au sanse sa primeasca aprobarea dosarului.

Cum se deruleaza creditele luate de companii: sefii se intalnesc pentru negocieri, se obtin discount-uri si pachete promotionale

Derularea creditelor solicitate de companii decurge un pic diferit de imprumuturile contractate de persoanele fizice, sustine Mihai. „De regula se intalnesc sefii companiei cu sefii bancii si negociaza. Clientul (firma) cere o reducere a dobanzii, avand in vedere creditul mare pe care urmeaza sa-l contracteze, discount pe care il si primeste, de cele mai multe ori. Apoi discutiile merg pana intr-acolo incat compania care cere imprumutul isi aduce si angajatii cu cardurile de salariu la banca respectiva. In acest caz, si banca vine cu o oferta preferentiala, astfel incat si angajatii sa fie multumiti”, povesteste sursa.

In plus, daca directorul financiar al companiei respective cere un credit in nume propriu si se loveste de niste probleme, atunci vor interveni toti cei din banca, pentru ca dosarul sa fie aprobat, dezvaluie Mihai. 

Povesti nespuse din interiorul bancilor, episodul 2. Ce inseamna sa lucrezi intr-o banca greceasca, in plina criza, si care sunt conditiile absurde de acordare a creditelor

„BNR face verificari in toate bancile, prin sondaj. Daca vine la banca X si cere trei dosare de credite, in mod aleatoriu, iar cei din corpul de control sesizeaza nereguli, atunci institutia de credit are probleme mari. De aceea, cand vine vorba despre o derogare sau o deviatie, sefii de sucursale trimit dosarul la BNR si afla daca se aproba sau nu”, spune sursa noastra.

Interesant este ca fiecare sucursala poate cere deviatii sau aprobari in functie de volumul de credite aprobate anterior. Doar sucursalele mari, cu foarte multi clienti, pot cere mai multe derogari, povesteste analistul. Mai mult, 10% din volumul creditelor contractate de o banca reprezinta deviatii, adauga sursa.

Dupa mai multi ani in care a lucrat pentru diverse institutii de credit, Mihai s-a dedicat astazi analizei financiare.