Pe de o parte, conditiile de creditare au devenit mai drastice. Pe de alta parte, perioada de la inceputul anului 2009, cand dobanzile pentru depozite au fost foarte ridicate, au adus mai multe persoane catre banci in detrimentul altor metode de economisire.  

“Din punct de vedere al numarului de clienti, atat creditele cat si produsele de economisire se afla pe o panta descendenta pe care au intrat inca din 2009. Totusi, suma economisita in banci continua sa creasca usor, chiar daca numarul celor care contribuie la aceasta suma se diminueaza. Un factor important care duce la aceasta scadere il reprezinta ratele dobanzilor, din ce in ce mai mici. In acelasi timp, multe persoane economisesc pe termen scurt sume relativ mici, cu un scop precis - de exemplu, cumpararea unui produs electrocasnic – sume pe care ulterior le folosesc in numerar. In aceasta situatie, castigul din dobanzi este considerat nesemnificativ sau chiar anulat de comisioane”, spune Anca Zamfirescu, Senior Research Consultant GfK Romania.

In 2013, clientii bancilor au fost mai prudenti si au reflectat inainte de a lua un nou imprumut de la banca. Chiar si intr-un context economic stabil, in care salariile reale au ramas relativ constante timp de un an, oamenii simt nesiguranta cand se gandesc la viitorul lor si sunt refractari in ceea ce priveste riscul pe care trebuie sa si-l asume luand un nou credit.

Diferente mari intre tarile europene


Rezultatele privind imprumuturile si economiile arata un decalaj important intre statele europene. Un grup de patru tari iese in mod clar in evidenta: Cehia, Slovacia, Germania si Austria. Nu numai ca aceste tari sunt singurele in care jumatate sau peste jumatate din populatie detine un produs de economisire, dar acestea sunt si singurele tari in care numarul de persoane care detin un cont de economii depaseste cu mult numarul de persoane care au un imprumut bancar. Germania si Austria conduc la acest capitol, raportul intre imprumuturi si produse de economisire fiind de 1 la 3, in vreme ce in Slovacia si Cehia raportul este de 1 la aproape 2.

In toate celelalte tari examinate, penetrarea produselor de economisire se situeaza in medie la 22% din populatie sau chiar mai putin. Acest lucru insa este doar primul semnal de alarma, celalalt se refera la gradul de indatorare.

Slovenia, Macedonia si Croatia separa celelalte 9 tari ramase de liderii plutonului, aratand cifre apropiate de unu, atunci cand se investigheaza raportul dintre credite si economii. Aproximativ 20% din persoanele din aceste tari au economii la banci.

Serbia, Ucraina si Turcia sunt primele trei tari in care persoanele care au credite le depasesc pe cele cu produse de economisire de 4,7, 3,3 respectiv 3 ori. Serbia este, de altfel, tara cu cel mai mic numar de oameni care isi pastreaza banii in banci. Doar 2,6% au declarat ca au produse de economisire.

"Comparand tarile dezvoltate cu cele mai putin dezvoltate, observam ca exista mai putine persoane bancarizate in cele din urma. Acest lucru nu inseamna ca oamenii de aici nu obisnuiesc sa economiseasca, ci pur si simplu ca nu pastreaza aceste economii la banci", afirma Rastislav Kocan, GfK CEE Regional Executive.

Totodata, exista un potential de crestere pe alte piete: Bosnia Herzegovina, Bulgaria si Polonia raporteaza procente mai slabe decat media in ceea ce priveste creditele. Pastrarea unui echilibru sanatos intre credite si produse de economisire pare sa fie pe agenda populatiei din aceste tari.

Studiul GfK Financial Intelligence au vizat obiceiurile bancare ale locuitorilor cu varsta de peste 15 ani din 16 tari ale Europei Centrale si de Est: Austria, Germania, Cehia, Polonia, Ungaria, Croatia, Slovacia, Slovenia, Rusia, Ucraina, Serbia, Macedonia, Bosnia Hertegovina, Bulgaria si Romania. Cercetarea din Romania a fost realizata pe un esantion de 6.000 de persoane, reprezentativ la nivel national, datele fiind colectate in lunile ianuarie, martie, mai, iulie, septembrie si noiembrie 2014.

Grupul GfK este una dintre cele mai mari companii de cercetare de piata din lume, cu peste 13.000 de experti, care activeaza in 100 de tari. GfK este prezenta pe piata locala din 1992. In 2012, a raportat o cifra de afaceri de aproape 12,5 milioane de euro.