William J. Harrington a lucrat pentru agentia de rating Moody's timp de 11 ani, din 1999 pana anul trecut, cand si-a inaintat demisia.

Din 2006 pana in 2010, Harrington a ocupat functia de Senior Vice President in departamentul care se ocupa de instrumentele financiare derivate.

Acelasi departament care este responsabil, printre altele, de "fabricarea" mai multor ratinguri dezastruoase emise de Moody's in timpul bulei imobiliare.

Harrington a facut dezvaluirile intr-un "comentariu" de 78 de pagini la regulile propuse de Securities and Exchange Commision despre reforma agentiilor de rating, pe care l-a inaintat comisiei in data de 8 august.

De unde vine puterea agentiilor de rating si cum isi folosesc influenta pentru a schimba lumea

Documentul, un adevarat rechizitoriu nimicitor despre managementul, procesele si conflictele de interes din interiorul Moody's, il transforma pe Harrington in martorul-cheie al oricarei anchete viitoare pe aceasta tema.

Primul conflict de interese al Moody's este cunoscut de toti economistii: compania este platita de aceiasi emitenti - companii si banci - ale caror titluri de valoare ar trebui sa le analizeze si noteze in mod obiectiv.

Acest conflict de interese, spune Harrington, este prezent in fiecare aspect al operatiunilor desfasurate de agentia de rating. Ii "stimuleaza" pe toti angajatii companiei, inclusiv pe analisti, sa le dea clientilor Moody's ratingurile pe care acestia le vor. In caz contrar, clientii pot sa rezilieze contractele cu agentia si sa apeleze la alte companii din domeniu.

Puterea celor trei. Ce sunt agentiile de rating si de ce economia intregii lumi depinde de ele

Punctele-cheie din comentariul de 78 de pagini al lui William Harrington:

-Ratingurile Moody's nu reflecta deseori concluziile private ale analistilor. In schimb, comisiile de rating decid in privat ca anumite titluri de valoare merita anumite ratinguri si apoi voteaza cu managementul sa dea titlurilor de valoare ratinguri mai mari, care sa-i multumeasca pe clienti;

-Managementul Moody's si ofiterii "servili" fac tot posibilul sa multumeasca clientii si considera ca analistii care nu fac acelasi lucru sunt "incomozi". Managementul Moody's aplica o varietate de tactici pentru ai transforma pe acesti analisti "incomozi" in "cetateni maleabili ai corporatiei" care vor pune interesul Moody’s mai presus de orice;

-Cel putin un director senior al Moody's a mintit sub juramant la audierile privind strategia folosita de agentia de rating. Un altul, despre care Harrington spune ca ar putea oferi exemplul perfect despre cum sa multumesti un client al Moody's, nici macar nu s-a prezentat la audieri.

Citeste continuarea pe www.stirileprotv.ro.