"Unde s-au dus cele 2 miliarde de euro alocate de stat, daca numarul biletelor vandute de CFR Calatori a fost in continua scadere in ultimii cinci ani, traficul din 2009 fiind cu 32% mai mic decat cel din 2005, confortul pasagerilor nu s-a imbunatatit, iar flota de trenuri este inca deficitara?", se intreaba ziarul.

Spre deosebire de tarile din Occident precum Austria sau Germania, unde companiile feroviare sunt profitabile, CFR Calatori a ramas o companie sustinuta de stat, care va trebui, la un moment dat, sa intoarca spirala si sa aduca si bani la stat", a declarat Stefan Roseanu, secretarul general al Asociatiei Industriei Feroviare.

El adauga ca transportatorul feroviar de stat poate fi considerat "o gaura neagra", in conditiile in care statul aloca bani si suporta pierderi, dar ca acest lucru este cauzat de faptul ca transportul feroviar de stat continua sa fie un transport social (prin reducerile de care beneficiaza elevii, studentii, pensionarii la biletele de tren).

Radu Berceanu, ministrul Transporturilor si Infrastructurii, a sustinut de mai multe ori ca institutia pe care o conduce nu ar trebui sa mai aloce subventii pentru biletele elevilor, studentilor, pensionarilor si ca aceasta cheltuiala ar trebui sa revina Ministerului Educatiei sau Finantelor. Pana acum insa, nu s-a luat nicio masura in acest sens.

"Cea mai mare parte a banilor primiti de CFR Calatori de la stat, aproape 40% sunt folositi pentru a acoperi diferenta dintre pretul perceput la biletele de tren si costul de operare", spune Roseanu.

Reprezentantii transportatorului feroviar de stat nu au precizat cat din banii primiti de la stat reprezinta bani care acopera biletele elevilor, studentilor sau pe cele cumparate de pensionari.

Cu toate acestea, anul trecut, CFR Calatori a vandut 62 de milioane de bilete la tren, in scadere cu 17% fata de anul anterior si cu aproape 32% fata de anul 2005.

"Diminuarea circulatiei intre regiuni pe fondul scaderii generale a economiei, reducerea numarului de trenuri determinata de efectuarea de lucrari de reabilitare la infrastructura feroviara si inchiderea unor sectii de circulatie au dus la reducerea traficului de calatori", potrivit oficialilor CFR Calatori.

Cititi mai multe in editia de astazi a Ziarului Financiar