Anul trecut, compania americana Heinz a raportat vanzari de peste 11 miliarde de dolari. Istoria grupului este una extrem de interesanta, cu atat mai mult cu cat fondatorul sau a creat-o, practic, dintr-o joaca de copil. La 25 de ani, Henry infiinta o alta companie, de data aceasta, cu acte in regula si din dorinta de a face bani.

Henry Heinz avea doar sase ani cand o ajuta pe mama sa, Anna Margaretha Heinz, sa lucreze gradina amenajata in curtea casei lor din Pittsburgh, Pennsylvania (SUA). Doi ani mai tarziu, Henry a inceput sa le vanda vecinilor legumele produse de pe urma micii lor recolte. Le distribuia in cosuri mici de rafie.

La nou ani isi gatea deja propriul sos de hrean (dupa o reteta de-a mamei sale), pe care il comercializa mai apoi clientilor din imprejurimi, relateaza Business Insider.

Un an mai tarziu, Henry Heinz se ocupa de sferturi din gradina familiei. Cu ajutorul unei roabe, culegea legumele si le distribuia ulterior cumparatorilor. La varsta de 12 ani a inceput sa lucreze tot mai mult din suprafata gradinii, folosindu-se de data aceasta de un cal si o caruta.

La 16 ani, Heinz facea trei livrari pe saptamani catre magazinele din Pittsburg. Pana sa implineasca varsta de 25, Henry punea bazele primei sale companii, alaturi de un prieten. Cei doi au numit-o Heinz Noble (1869). Primul produs vandut sub eticheta companiei a fost o cutie de hrean, sos preparat dupa reteta lui Henry si a mamei sale, Anne.

Compania n-a reusit sa razbata prea mult pe piata locala. Dupa cativa ani, Heinz Noble ajunsese la faliment. Henry a inchis atunci afacerea si a deschis o alta firma, de data aceasta, impreuna cu varul sau. F& J Heinz Co. a luat nastere in 1875, iar un an mai tarziu incepea sa comercializeze ketchup-uri, produse care aveau sa-i aduca succesul.

In 1888, Henry a cumparat actiunile detinute de membrii familiei sale si a deschis o fabrica, langa Colegiul Allegheny, din nordul Pennsylvaniei.

In 1896, Henry isi rebranduia ketchup-ul, adaugand numarul 57 pe eticheta produsului. Desi in acel moment, firma sa comercializa peste 60 de tipuri diferite de ketchup-uri, numarul 57 s-a dovedit a-i purta noroc.

Astazi, compania Heinz valoreaza aproape 18 miliarde de dolari si raporteaza vanzari anuale de peste 11 miliarde. Grupul american, cu sediul in Pittsburgh, controleaza operatiuni desfasurate pe mai multe continente si isi vinde produsele in mai mult de 200 de tari si teritorii.

In America, Heinz detine o cota de piata de peste 50%.

Dupa moartea lui Henry, grupul, care vinde peste 650 milioane de sticle de ketchup-uri, precum si sosuri de rosii, dar si conserve cu fasole, a fost preluat si condus de doi membri ai familiei Heinz.

In 2012, conglomeratul este condus de William R. Johnson, al 6-lea CEO al companiei si al 3-lea care nu face parte din familie.