Etapa de pregătire a evaluării anuale va începe după expirarea termenului de 15 zile de la data publicării Hotărârii aprobate în şedinţa de Guvern din data de 10 ianuarie 2018 în Monitorul Oficial, în care finanţatorii participanţi la programul "Prima Casă" sunt invitaţi să depună la FNGCIMM solicitările lor de alocare de limite din plafonul total alocat pentru anul 2018, precum şi raportările necesare pentru efectuarea evaluării anuale.

Distribuirea plafonului de două miliarde lei şi punerea limitelor aprobate la dispoziţia finanţatorilor va avea loc în cursul lunii februarie şi se va realiza de FNGCIMM, cu acordul Ministerului Finanţelor Publice.

Programul "Prima Casă" 2018 beneficiază de o serie de optimizări cu impact pozitiv în distribuirea plafonului alocat, reflectate de criteriile ce urmează a fi aplicate în procesul de evaluare a activităţii desfăşurate de finanţatori pe parcursul anului 2017.

În acest an, în premieră în raport cu anii precedenţi, în cadrul procedurii de evaluare anuală pe care FNGCIMM o va realiza în vederea formulării propunerii de distribuire între finanţatorii participanţi în programul "Prima Casă" a plafonului total alocat pentru anul 2018 vor fi aplicate criterii obiective de evaluare a activităţii finanţatorilor din anul 2017.

Pe lângă criteriul principal al raportului dintre rezultatele obţinute în activitatea de creditare ipotecară a băncilor partenere în program şi în activitatea specifică programului "Prima Casă" în anul 2017, vor fi avuţi în vedere indicatorii care reflectă calitatea portofoliului de credite garantate în cadrul acestui program şi calitatea documentaţiei transmise spre analiză către FNGCIMM în vederea acordării garanţiilor sau a promisiunilor de garantare.

"Programul 'Prima Casă' a dobândit notorietate de-a lungul celor opt ani de existenţă, iar modificările lansate odată cu aprobarea plafonului aferent anului 2018 reflectă preocuparea permanentă faţă de creşterea gradului de obiectivitate şi a calităţii proceselor, ce au ca impact imediat optimizarea demersurilor pentru beneficiari. Programul Prima Casă devine astfel o oportunitate de finanţare a unei locuinţe pentru beneficiarii cu opţiuni limitate în piaţa creditelor ipotecare, o alternativă flexibilă la produsele de creditare ipotecară aflate în portofoliile băncilor finanţatoare", a precizat Alexandru Petrescu, director general al FNGCIMM.

Manifestând aceeaşi consecvenţă pe linia conjugării eforturilor instituţionale în vederea debirocratizării şi flexibilizării proceselor specifice programului ''Prima Casă", începând din acest an, FNGCIMM va prelua o serie de operaţiuni ce intrau anterior în atribuţiile Ministerului Finanţelor Publice - emiterea acordurilor pentru radierea ipotecilor şi a interdicţiilor de înstrăinare şi grevare în cazul respingerii cererilor de plată, ceea ce va contribui la îmbunătăţirea întregului proces de finanţare şi garantare derulat de beneficiarii Programului.

Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii este o instituţie financiară nebancară, cu capital de risc, înfiinţată în scopul facilitării accesului IMM-urilor la finanţări, prin acordarea de garanţii pentru instrumentele de finanţare contractate de la bănci comerciale sau din alte surse. Garanţia FNGCIMM SA - IFN este de maximum 80% din valoarea împrumutului, fără a depăşi suma de 2,5 milioane de euro/beneficiar, şi se emite la solicitarea instituţiilor finanţatoare partenere, pentru finanţări aprobate, pe baza analizei documentelor prezentate de către finanţator.