Conducta de 4.000 de kilometri ar trebui, oficial, sa transporte in Europa peste 40 de miliarde de metri cubi de gaze pe an, circa o treime din cererea anuala din Marea Britanie, pentru a reduce dependenta de importurile din Rusia.

Costul Nabucco, estimat la peste 12 miliarde de dolari, este prea mare, iar aprovizionarea cu gaze suficiente, din afara Rusiei, va fi dificil de obtinut, sustin criticii proiectului.

In viitorul previzibil, singura sursa substantiala de gaze din afara Rusiei este Azerbaidjanul, unde producatorii de la exploatarea Shah Deniz 2, condusi de BP si Statoil, intentioneaza sa livreze aproximativ 16 miliarde de metri cubi de gaze prin intermediul Turciei in Europa, din 2017 sau 2018.

"Conceptul original al Nabucco a avut intotdeauna sanse reduse sa atraga gaze de la Shah Deniz 2", a declarat Massimo Di-Odoardo, analist la firma de consultanta in domeniul energiei Wood Mackenzie (WoodMac).

Surse din industrie afirma ca principala problema este ca operatiunile de generare a gazelor sunt nerentabile pentru ca preturile mari ale importurilor obliga companiile europene de utilitati sa vanda gaze si sa genereze energie in pierdere.

"Este clar ca nimeni nu vrea sa isi asume riscuri mari in infrastructura, in acest moment. Finantarea scade si exista si temeri legate de numarul mare al conductelor de gaze si de proiecte pentru gaze lichefiate (LNG) in Europa", a spus o sursa din industrie.

Deocamdata, cei sase actionari ai Nabucco, OMV (Austria), RWE (Germania), MOL (Ungaria), Botas (Turcia), BEH (Bulgaria) si Transgaz (Romania) au respins criticile si au sustinut proiectul.

RWE a rupt randurile in acest an, exprimand ingrijorari publice, iar MOL a anuntat joi ca si-ar putea vinde participatia, daca proiectul nu va fi restrans.

Grupul ungar de petrol si gaze este ingrijorat in privinta costurilor, asigurarii aprovizionarii cu gaze naturale si managementului, potrivit directorului general al MOL, Zsolt Hernadi.

"Am semnalat ca suntem gata sa ne vindem actiunile daca este necesar (...) Trebuia sa trimitem acum un semnal foarte, foarte puternic ca nu suntem dispusi sa finantam asa ceva in continuare", a spus Hernadi, care ocupa si postul de presedinte al grupului, dupa reuniunea anuala a actionarilor MOL.

Pana si Comisia Europeana si-a revizuit sprijinul acordat Nabucco, afirmand ca este "un proiect neutru", in cazul in care va fi concretizat planul asa-numitului Coridor Sudic, prin care sa fie transportate gaze din Asia Centrala.

Drept rezultat, OMV a inceput sa analizeze o versiune mai scurta a Nabucco, cunoscuta drept Nabucco West. In aceasta varianta, conducta ar porni de la granita de vest a Turciei, avand astfel o lungime mult mai mica.

Turcia si Azerbaidjanul au semnat in decembrie anul trecut un acord pentru un proiect de gazoduct trans-anatolian (TANAP), condus de compania azera de stat SOCAR. Conducta va porni din Azerbaidjan pana la granita Turciei cu Bulgaria, dubland practic Nabucco in regiune.