Masiva fabrica a celor de la Tesla va face din Nevada din nou "cel mai bogat loc de pe pamant", este de parere omul de afaceri si proprietarul celebrului bordel Mustang Ranch din Storey County, Lance Gilman. "Urmeaza un <<tsunami>>", a adaugat acesta, referindu-se la amploarea acestui business.

"In anii 1800, Storey County era cel mai bogat loc de pe pamant, datorita Comstock Lode, aurului si argintului," a declarat Gilman ( 69 ani), care a cumparat pamantul unde se afla parcul industrial pe care va fi construita "gigafabrica" Tesla, impreuna cu un partener, pentru 20 milioane dolari, la sfarsitul anilor 90. "Apoi a devenit sarac. Acum insa, are toate sansele sa devina din nou cel mai bogat loc de pe planeta", a concluzionat acesta, potrivit Business Insider.

Guvernatorul Nevadei, Brian Sandoval, este de acord. El a declarat ca fabrica de baterii, cu 6.500 de angajati, va mari cu 4% PIB-ul statului, unde somajul este de 7,7%, al treilea cel mai ridicat din Statele Unite, transmite Bloomberg. 

Tesla nu va plati taxe pe vanzari in urmatorii 20 de ani si nici pe proprietate sau pe profit timp de 10 ani. 

"Este acest acord bun pentru noi? Acest acord ne depaseste cu mult asteptarile", a spus Sandoval.

Fabrica, cu o suprafata de 465.000 de metri patrati, in forma de diamant, va fi situata intr-un parc industrial la est de orasul Reno.

Unitatea face parte din planul directorului general al Tesla, Elon Musk, de a reduce preturile automobilelor electrice de lux pe care le produce. 

"Aceasta fabrica este importanta pentru viitorul Tesla. Fara ea nu putem produce o masina de serie", a spus Musk.

Proiectul Tesla este unul dintre cele mai mari proiecte industriale din Statele Unite, in privinta numarului de locuri de munca si a investitiei, a declarat Dennis Cuneo, presedinte al DC Strategic Advisors si fost director la Toyota Motor, care a acordat consultanta autoritatilor din Nevada. 

"Tennessee a cheltuit acum cativa ani aproape 1 miliard de dolari pentru a atrage grupul Volkswagen sa deschida o fabrica, iar investitia era mai mica, ca si numarul locurilor de munca, fata de proiectul Tesla", a aratat Cuneo. 

Pentru Nevada, investitia Tesla este o dovada ca isi poate diversifica economia, dincolo de jocurile de noroc si constructiile de locuinte. 

Facilitatile fiscale oferite de Nevada, stat ale carui venituri sunt estimate pentru acest an la sub 9 miliarde de dolari, vor fi cele mai mari din istoria statului.

Investitia initiala a Tesla in cladiri si echipamente va fi de 5 miliarde de dolari. 

Tesla intentioneaza sa inregistreze vanzari de cel putin 500.000 de masini electrice anual si sa livreze sisteme de baterii care sa stocheze energie solara pentru locuinte si companii. In prezent, pretul de pornire al unui automobil Tesla S este de circa 70.000 de dolari. Panasonic, principalul furnizor al Tesla de celule litiu-ion, a anuntat in iulie ca intentioneaza sa participe la fabrica de baterii, dar nu a precizat cat va investi. 

Tesla a supranumit proiectul o "gigafabrica", care l-ar transforma pe Musk intr-o forta in industria americana a electricitatii.

"Proiectul are un impact urias dincolo de Tesla. Da o legitimitate enorma productiei de baterii si viitorului automobilelor electrice, care depinde de baterii. Este o miza mare, in tehnologia inalta", considera Harley Shaiken, analist la University of California.

Miliardarul de 42 de ani ar putea sa se apropie prin acest proiect de obiectivul de a deveni lider in industria de stocare a energiei din SUA, americanii continuand sa recurga la baterii si panouri solare pentru reducerea facturilor la electricitate.

Productia viitoarei fabrici ar fi atat de mare incat Tesla estimeaza ca ar reduce costurile bateriilor litiu-ion cu cel putin 30%.

Atractivitatea proiectului consta insa in posibilitatea fabricarii unor baterii capabile sa stocheze mari cantitati de electricitate generata eolian, solar si de alte surse regenerabile, a declarat James Albertine, analist la compania Stifel Nicolaus. Albertine considera ca Tesla ar putea deveni o companie de stocare a energiei, iar productia de automobile sa treaca pe plan secund.

Actiunile Tesla au crescut cu 90% in acest an.