Situatia este devastatoare pentru economiile bazate pe extractia de petrol si gaze, precum Rusia si statele arabe, dar ajuta tarile importatoare de combustibil, cum sunt cele europene, arata o analiza Agerpres.

Barilul ne-a obisnuit fara prea mari oscilatii in perioada 2010-2014, cand s-a situat in jurul valorii de 110 dolari. Apoi, la mijlocul anului trecut, a inceput declinul si a terminat anul 2014 la jumatate fata de pretul din vara: 55 de dolari, urmand ca in 2015 sa continue si mai mult sa scada si sa ajunga la 36-37 de dolari in decembrie, nivel care nu a mai fost atins din 2004.  

Inca de la inceputul anului, analistii erau ingrijorati de perspectiva cotatiilor titeiului.

Moody's se astepta ca industria petroliera sa aiba un an greu, dar cat de greu urma sa fie nici macar analistii experimentati nu au anticipat. Moody's se gandea undeva la 55 de dolari, nivel care, spuneau specialistii, ar urma sa duca la scaderea masiva a investitiilor. Iata ca barilul a coborat mult mai mult. 

La randul lor, cei de la Standard & Poor's si-au revizuit in jos, pe parcursul anului, estimarile privind cotatia titeiului.  

Petrom pierde 60% din profit  

OMV Petrom, cea mai mare companie petroliera romaneasca, a fost puternic afectata in acest an de evolutia barilului. In primele noua luni, compania a avut un profit net cu aproape 60% mai mic decat in aceeasi perioada a anului trecut, cand castigul a ajuns la 991 de milioane de lei (223,1 milioane de euro).  

"In primele noua luni din 2015, performanta financiara a grupului a fost sever afectata de scaderea cu aproximativ 50% a preturilor titeiului comparativ cu perioada similara a anului precedent. Intr-un mediu de piata cu preturi mici la titei ce ar putea dura, am decis sa ne reducem estimarile privind pretul viitor al titeiului, ceea ce a determinat ajustari de depreciere ale unor active din segmentul Upstream", a declarat Mariana Gheorghe, CEO al Petrom.

Pentru soferii din tara noastra, prabusirea pretului petrolului nu a dus la micsorarea direct proportionala a pretului benzinei si motorinei la pompa. Pentru ca ponderea barilului in tarifele finale a ajuns sa fie foarte mica, in comparatie cu taxele si accizele, care acum inseamna mai mult de jumatate din ce platim in benzinarii pentru un litru de carburant.

Astfel ca am inceput anul cu un pret de circa 5,2 - 5,5 lei pentru litrul de benzina, care a ajuns sa coste in prezent cam in jur de 5 lei, deci diferenta nu este una substantiala. Este insa mare fata de acum un an si jumatate, cand cumparam litru de benzina cu peste 6,3 lei.  

Unele state europene producatoare de titei au luat deja masuri de contracarare a scaderii barilului.

De exemplu, in Marea Britanie, statul a redus o taxa aplicata companiilor petroliere, pentru a le ajuta pe acestea sa faca fata costurilor ridicate si reducerii masive a pretului petrolului.

Spania, pe de alta parte, a anuntat ca situatia este pe placul ei, intrucat se bazeaza pe importul de combustibili, iar preturile scazute ii dau un respiro economic.  

Rusia - lovita in inima  

Lovita puternic este si Rusia, care anul acesta a intrat in recesiune pentru prima data din 2009, afectata de sanctiunile occidentale si de pretul redus al petrolului, unul dintre principalele produse de export ale sale.  

Presedintele Vladimir Putin a declarat ca tara ar trebui sa fie pregatita pentru o perioada prelungita in care cotatia barilului de titei va ramane la un nivel scazut, iar restrictiile vor fi mentinute. In cazul in care cotatia medie a petrolului va fi de 50 de dolari, Guvernul de la Moscova se asteapta la un avans al economiei de 0,7% anul viitor.

Dar Banca Centrala a Rusiei estimeaza ca recesiunea va continua si in 2016. Economia Rusiei depinde in proportie de peste 70% de sectorul petrolier.  

A fost vehiculata inclusiv teoria potrivit careia SUA au provocat aceasta scadere a pretului prin majorarea productiei, tocmai pentru a distruge economia Rusiei.

Presedintele venezuelean Nicolas Maduro a sustinut ca SUA incearca sa distruga economiile Rusiei si Venezuelei prin intermediul unui "razboi al petrolului".  

Liderul de la Caracas a acuzat SUA ca utilizeaza metoda fracturarii hidraulice pentru exploatarea gazelor de sist in scopul de a afecta pozitia Rusiei si in vederea diminuarii in continuare a pretului la petrol. SUA produc circa 9,5 milioane de barili de petrol pe zi prin fracturare hidraulica si au reusit astfel "sa inunde piata cu petrol", a afirmat liderul venezuelean, citat de RIA Novosti.  

Ce ne asteapta pe viitor  

Situatia de acum va continua si anul viitor, spun analistii, care asteapta totusi o crestere treptata a pretului petrolului pana in 2020, pana la 80 de dolari pe baril.  

In ultimul sau raport "World Energy Outlook", din noiembrie, Agentia Internationala pentru Energie estimeaza ca cererea mondiala de petrol va creste anual cu 900.000 de barili pe zi pana in 2020, urmand ca treptat sa ajunga la 103,5 milioane barili pe zi in 2020 comparativ cu 94,5 milioane barili pe zi in 2015. 

"Estimarile noastre arata ca vom asista la o crestere graduala a preturilor pana la 80 de dolari per baril in jurul anului 2020", a declarat directorul IEA, Fatih Birol.

"Ne asteptam ca investitiile in petrol sa scada in acest an cu peste 20%. Si, mai important, acest declin va continua si anul viitor. In ultimii 25 de ani nu am avut niciodata doi ani consecutivi de scadere a investitiilor si acest lucru ar putea avea implicatii asupra pietei petroliere in anii urmatorii", a adaugat Birol.  

Pretul gazelor scade si el  

Gazprom se pregateste pentru un an 2016 cu preturi extrem de scazute la gaze, in conditiile in care in majoritatea contractelor sale pretul gazelor naturale este legat de evolutia pretului petrolului, cu un decalaj de sase pana la noua luni.

Gigantul rus se pregateste pentru cele mai scazute preturi la gaze in Europa din ultimul deceniu.

Gazprom si-a alcatuit bugetul pentru 2016 pe baza unui pret estimativ la gaze naturale in Europa, principala sa piata de export, de 200 de dolari pentru mia de metri cubi, mai putin decat pretul mediu de 238 de dolari pentru mia de metri cubi estimat pentru acest an si cel de 349 de dolari din 2014, dupa cum au declarat doua surse din interiorul companiei pentru Bloomberg.  

Gazprom asigura o treime din necesarul de gaze naturale al Europei, iar exporturile sale spre piata europeana asigura aproximativ 40% din veniturile anuale de peste 100 de miliarde de dolari ale companiei rusesti. In plus, Gazprom se confrunta si cu o competitie crescuta pe masura ce SUA se pregatesc sa exporte primele cantitati de gaz natural lichefiat din Golful Mexic.  

Pe piata romaneasca, pretul gazelor rusesti de import in septembrie a fost de 258 de dolari pe mia de metri cubi, cu doar 15% mai mare decat cel de productie interna, potrivit ultimului raport al Autoritatii Nationale de Reglementare in Energie. Aceasta dupa ce, anii trecuti, pretul gazelor importate era dublu fata de cel romanesc.