Potrivit Agerpres, Johnson a făcut această propunere în cadrul celui de-al 35-lea summit franco-britanic desfăşurat joi, la Academia militară regală din Sandhurst, ocazie cu care premierul britanic Theresa May şi preşedintele francez Emmanuel Macron au convenit să aprofundeze cooperarea bilaterală în materie de imigraţie şi securitate.

În cadrul întâlnirii, la care au participat, de asemenea, miniştri şi reprezentanţi ai serviciilor de informaţii din ambele ţări, Boris Johnson a subliniat: "conexiunile bune" sunt vitale pentru relaţiile viitoare, potrivit BBC.

Johnson, cunoscut pentru înclinaţia sa pentru proiecte mari de infrastructură, a spus că actualul tunel pe sub canalul Mânecii prin care trece trenul Eurostar, trebuie să fie doar 'primul pas' în comunicaţiile dintre Marea Britanie şi Franţa.

Fostul primar al Londrei, care a condus campania de ieşire a Marii Britanii din UE la referendumul din 2016, i-a spus preşedintelui Emmanuel Macron că este 'ridicol' că cele două mari economii sunt legate de o singură cale ferată. Apoi a sugerat construirea unei a doua conexiuni, iniţiativă la care Macron a răspuns: “Sunt de acord. Să facem asta!”, scrie The Daily Telegraph.

Succesul nostru economic depinde de o bună infrastructură şi de conexiuni bune. Tunelul de sub Canalul Mânecii poate ar trebui să fie doar primul pas?”, se întreabă Johnson într-o postare pe Twitter.

Dar ministrul de externe britanic nu a menţionat în mod explicit ideea unui pod în public şi nu este clar dacă s-au purtat discuţii detaliate despre cum poate fi construit sau finanţat un astfel de amplu proiect, conform Reuters.

Potrivit The Daily Telegraph, Johnson consideră că un pod de 22 de mile (35,4 km) peste Canalul Mânecii, finanţat din fonduri private, poate fi acum o opţiune şi ar oferi posibilitatea de creştere a turismului şi comerţului după Brexit. “Tehnologiile evoluează neîncetat şi există multe poduri mai lungi în alte părţi”, a spus el, conform ziarului citat.      

Downing Street: “Nu există planuri concrete” pentru un pod între Marea Britanie și Franța

BBC informează ulterior că Guvenul britanic a precizat că “nu există planuri concrete” în ceea ce privește un pod care să lege Marea Britanie de Franța și că Boris Johnson s-a referit la o echipă de experți care va lucra la proiecte majore anglo-franceze.

Întrebat despre declarațiile lui Boris Johnson, purtătorul de cuvânt al prim-ministrului a spus: “Nu am văzut niciun plan legat de acest lucru (un pod peste Canalul Mânecii, care să lege Marea Britanie de Franța, n.red.). Dar vom continua să avem legături foarte apropiate cu Franța din punct de vedere economic, cultural și în domenii ca apărarea și securitatea pentru multe decenii de acum înainte.”

"Ceea ce am decis ieri (joi, n.red.) și ceea ce a vrut să spună și ministrul de externe în postarea de pe Twitter este că va exista o echipă de experți care va lucra împreună la proiecte majore, inclusiv de infrastructură. Și vrem să construim cu colegii francezi un viitor prosper”, a mai spus acesta.

Un purtător de cuvânt al președintelui Emmanuel Macron a confirmat că acesta a avut o discuție cu Johnson despre un pod, iar șeful statului francez i-a spus: “Problema accesului este una importantă”. El a negat, însă că președintele Macron i-ar fi răspuns: “Sunt de acord, să facem asta!”

În opinia specialiștilor în construcții, ideea lui Johnson nu este imposibil de pus în practică și este ”perfect fezabilă”. Ian Firth, fostul președinte al Institutului pentru Inginerie Structurală de la Londra, a declarat că ideea unui pod peste Canalul Mânecii a mai fost luată în calcul și înainte.

“Înainte ca tunelul să fie construit, au existat planuri pentru un pod și erau realizabile. Mai există poduri similare, nu de aceeași anvergură, dar există. De exemplu, podul care leagă Danemarca de Suedia, construit recent, nu la fel de lung, dar care a fost o provocare tehnologică asemănătoare”, a explicat Firth, potrivit The Telegraph.

Criticii ideii au pus sub semnul întrebării viabilitatea unei astfel de structuri, având în vedere că va fi construită peste cea mai aglomerată rută maritimă din lume, dar Ian Firth susține că se poate opta pentru o combinație între pod și tunel – așa cum este și Podul Oresund dintre Suedia și Danemarca, pentru a evita impactul asupra traficului maritim.