Potrivit postului de radio Radio Prague International, costul total ar urma să se ridice la aproximativ 15 miliarde de coroane (peste 500 de milioane de euro), iar lucrările de construcţie ar putea demara în 2030.

"Acesta nu este un proiect megalomanic, este un proiect supranaţional obişnuit care va fi finanţat, parţial, cu fonduri europene. Vom încerca să îl includem pe lista proiectelor TEN-T", a declarat Karel Havlícek, potrivit Agerpres.

Spre deosebire de planul original, care viza conectarea fluviilor Dunăre, Oder şi Elba, un studiu efectuat de Ministerul Industriei şi Comerţului din Cehia mizează doar pe conectarea Dunării cu Oder.

Karel Havlícek a subliniat că rezultatele studiilor arată că proiectul este atât realist cât şi unul benefic pentru regiunea înconjurătoare. De exemplu, va oferi un acces mai facil pentru industria locală pe pieţele europene şi mondiale precum şi oportunităţi pentru sectorul turismului.

Prima fază a proiectului implică îmbunătăţirea infrastructurii între oraşul ceh Ostrava şi graniţa cu Polonia, unde viitorul canal ar urma să facă legătura cu secţiunea poloneză care ar urma să ajungă până în oraşul Kozle, aflat la intersecţia râurilor Oder şi Klodnica.

Ulterior, acest prim tronson al canalului ar urma să fie conectat cu Dunărea. Planul original care viza conectarea canalului cu râul Elba pare să fie abandonat de Ministerul ceh al Industriei şi Comerţului deoarece a fost considerat mai puţin viabil din punct de vedere economic.

Susţinătorii acestui proiect, printre care se numără şi preşedintele Cehiei, Milos Zeman, susţin că aceasta este un mijloc pentru relansarea sistemului de transport fluvial din Cehia, precum şi pentru creşterea rezervei de apă. În schimb, ecologiştii susţin că acest canal va distruge ecosistemul natural din Europa Centrală şi va avea un impact negativ asupra reţelei fluviale din regiune.