În ultimele săptămâni, proprietarii mai multor rafinării din Finlanda, Franţa şi Olanda au anunţat că au ajuns la punctul în care ar putea închide facilităţile din aceste ţări.

Chiar dacă astfel ar fi scoasă din piaţă o parte din capacităţile de rafinare în surplus, există o problemă mai urgentă: rafinăriile din regiune vor opera luna aceasta la mai puţin de 25% din capacitate, susţine IHS Markit.

În contextul creşterii numărului de cazuri de infecţie cu virus şi al faptului că motorina se comercializează la cel mai scăzut nivel din ultimii nouă ani, puţini sunt optimişti că va avea loc o revenire semnificativă.

Motorina este supusă la presiuni din mai multe direcţii. Rafinăriile, care trebuie să răspundă la prăbuşirea cererii pentru combustibili de avion, trebuie să producă în schimb mai mulţi combustibili pentru transport rutier.

O altă provocare este că piaţa de benzină rezistă destul de bine deoarece oamenii evită transportul public şi folosesc maşina personală pentru a merge la muncă. Astfel, se pune presiune pe rafinării să continue să proceseze ţiţei chiar dacă aceasta înseamnă să producă mai multă motorină într-o perioadă în care cererea rămâne modestă.

"Este foarte dificil pentru oricine să facă bani din motorină la acest nivel", spune analistul UBS Group AG, Henri Patricot, referindu-se la diferenţa de preţ între motorină şi ţiţei în Europa, scrie Agerpres.

În prezent, motorina costă cu aproximativ patru dolari mai mult pe baril decât ţiţeiul brut în Europa, după ce recent a atins cel mai scăzut nivel din ultimii nouă ani. Această situaţie este una deosebit de dificilă pentru companiile europene de rafinare având în vedere că motorina reprezintă aproape jumătate din producţia unei rafinării obişnuite.

Chiar dacă companiile de rafinare pot modifica ceea ce produc în funcţie de evoluţia sezonieră a cererii, producătorii europeni se aşteaptă în mod normal ca cererea pentru combustibil de încălzire, un produs similar cu motorina, să susţină marjele în timpul iernii.

Agenţia Internaţională a Energiei se aşteaptă ca marjele de rafinare în statele OECD din Europa să scadă în septembrie şi octombrie şi să îşi revină în luna noiembrie. Însă mai mulţi traderi şi analişti sunt de părere că un astfel de scenariu de revenire ar putea fi unul optimist, având în vedere incertitudinea provocată de creştere numărului de cazuri de infecţie cu coronavirus.