Executivul comunitar a trimis guvernelor statelor membre o serie de propuneri vizând relaxarea regulilor care se aplică cheltuielilor de stat în timpul pandemiei de COVID-19.

Comisia intenţionează să introducă noi reguli în această săptămână, pentru a permite recapitalizarea companiilor care au nevoie de acest lucru, însă a subliniat că preluarea de participaţii de către guverne "ar trebui să rămână ultima opţiune", deoarece poate avea un impact semnificativ asupra competiţiei.

Orice participaţii vor trebui însoţite de "condiţii clare cu privire la intrarea statului, remuneraţie şi ieşirea din companiile afectate, prevederi stricte privind guvernanţa şi măsuri adecvate pentru a limita potenţialele distorsiuni aduse competiţiei", a subliniat Comisia Europeană, potrivit Agerpres.

Potrivit surselor citate de Bloomberg, Guvernul francez intenţionează să acorde un sprijin semnificativ pentru compania aeriană Air France-KLM, care negociază deja obţinerea de garanţii guvernamentale în valoare de aproximativ şase miliarde de euro. Franţa şi Olanda sunt cei mai mari acţionari de la compania aeriană Air France-KLM.

De asemenea, compania aeriană germană Lufthansa AG este supusă la presiuni pentru a vinde un pachet de acţiuni către guvernul german. De asemenea, și Austrian Airlines (AUA) este în negocieri cu Guvernul privind un ajutor de stat pentru a salva locurile de muncă şi a păstra Viena ca hub de transfer pentru zborurile pe distanţe lungi.

Și în România, compania aeriană Blue Air a solicitat, în martie, un credit de salvare, sub forma unui împrumut cu dobândă preferenţială acordat într-o situaţie de criză majoră. Reprezentanţii companiei susţin că, pentru a putea să îşi menţină activitatea, au nevoie de un sprijin financiar temporar.

De altfel, ministrul Transporturilor, Lucian Bode declara, săptămâna trecută că Guvernul a demarat discuţii cu Comisia Europeană pentru un ajutor de compensare a efectelor pandemiei asupra Tarom şi Blue Air, care s-ar putea ridica la 130 de milioane de euro.