"Comisia Europeană face trei propuneri. Prima este crearea unei agenţii europene a muncii. A doua este o recomandare ca toate persoanele cu activităţi independente să poată beneficia de un pachet minim de şase servicii de protecţie socială. A treia este de creare a unui sistem de monitorizare a modului în care statele membre au reuşit să asigure această protecţie socială pentru toate persoanele care lucrează pe teritoriul Uniunii Europene", a precizat Cristea, citată de Agerpres.

Ea a susţinut că este nevoie de această agenţie întrucât în momentul de faţă există niveluri foarte diferite de protecţie socială de la un stat membru la altul, dar şi între diverse categorii de angajaţi din aceeaşi ţară.

"Observăm că în unele state membre sunt persoane care nu beneficiază de protecţie socială în situaţii precum maternitatea sau accidentele de muncă şi nu este corect faţă de aceşti oameni, pentru că ei lucrează la toţi ceilalţi, dar nu beneficiază de aceleaşi drepturi. Cei mai dezavantajaţi acum sunt lucrătorii independenţi, dar şi cei part-time, sezonieri sau cei cu contracte atipice, unde nu există doar două părţi. Sistemele de protecţie socială au rămas cele de acum o jumătate de secol, când contractul tipic era pe perioadă nedeterminată, full-time şi unde stăteai aproape toată viaţa", a mai spus reprezentanta CE.

Conform datelor Comisiei Europene, România se află undeva la mijlocul clasamentului UE în privinţa echităţii protecţiei sociale.

"Odată cu creşterea economică a României, au crescut şi inegalităţile sociale, ceea ce înseamnă că acest model de creştere economică nu este în beneficiul tuturor cetăţenilor", a adăugat Cristea.

Cristea: "Depinde de România cum îşi va juca această şansă"

Potrivit acesteia, în UE există 17 milioane de persoane care lucrează într-un alt stat decât cel din care provin şi nu întotdeauna aceştia sunt conştienţi de drepturile pe care le au.

"Nu ne dorim să avem o competitivitate pe spinarea angajatului, care beneficiază de o protecţie socială mai redusă, ci o competitivitate reală, bazată pe productivitate", a susţinut şefa reprezentanţei CE.

Ea a admis că în acest fel contribuţiile sociale ar putea creşte, însă a subliniat beneficiile pe care le are, de exemplu, o asigurare de sănătate.

"Cu asigurarea de sănătate ieşim tot timpul în pierdere dacă suntem sănătoşi şi cred că este o pierdere sănătoasă. Însă, dacă avem neşansa de a ne îmbolnăvi şi nu avem o asigurare de sănătate, este foarte scump să faci pe propriile cheltuieli o operaţie şi un tratament. Pentru aceste cazuri avem nevoie de protecţie socială", a arătat responsabilul european.

Comisia a propus înfiinţarea acestei agenţii pe parcursul acestui an, însă decizia este a statelor membre.

"Vom discuta săptămâna aceasta cu miniştrii de resort, iar săptămâna viitoare cu şefii de stat şi de guvern, pentru că aceştia s-au angajat deja în noiembrie 2017 că vom construi acest pilon de drepturi sociale în Uniunea Europeană. România are câteva şanse de a găzdui sediul agenţiei, una dintre şanse fiind faptul că nu are o astfel de agenţie, fiind în acelaşi timp unul dintre statele mari din UE. Depinde cum îşi va juca România această şansă", a mai spus Cristea.

În acest moment, 60% dintre contractele de pe piaţa europeană sunt full-time pe perioadă nedeterminată, 13% sunt part-time pe perioadă nedeterminată, 10% sunt lucrători independenţi fără angajaţi, 8% sunt full-time pe perioadă determinată, 4% part-time pe perioadă determinată şi tot 4% sunt lucrători independenţi cu angajaţi.

Autoritatea, anunțată de Juncker încă din 2017

Marți, Comisia Europeană a propus înfiinţarea unei Autorităţi Europene a Muncii, intenţie anunţată de preşedintele Juncker în discursul său din 2017 privind starea Uniunii, precum şi o iniţiativă de asigurare a accesului la protecţie socială pentru toţi salariaţii şi lucrătorii independenţi, se arată într-un comunicat al forului comunitar.

"Europa se află acum într-o fază de creştere constantă, însoţită şi de o creştere a ocupării forţei de muncă. Trebuie să lucrăm însă la dezvoltarea componentei de incluziune a acestei creşteri, în beneficiul tuturor. Pachetul prezentat marţi include o serie de măsuri în acest sens, prin care urmărim să ne asigurăm că normele care le permit cetăţenilor să trăiască şi să lucreze oriunde în Uniunea Europeană sunt bine cunoscute şi aplicate, că implementarea Pilonului european al drepturilor sociale este urmărită cum se cuvine, că drepturile sociale beneficiază de un impuls mai amplu şi că este asigurat accesul cetăţenilor la protecţie socială. O Europă socială mai puternică înseamnă o Europă mai sustenabilă", a declarat Valdis Dombrovskis, vicepreşedintele pentru moneda euro şi dialog social.

La rândul său, Marianne Thyssen, comisarul pentru ocuparea forţei de muncă, afaceri sociale, competenţe şi mobilitatea forţei de muncă, a apreciat că înfiinţarea Autorităţii Europene a Muncii este esenţială pentru buna funcţionare a pieţei comunitare a muncii.

"Eforturile noastre de asigurare a unei mobilităţi echitabile a forţei de muncă culminează cu propunerea de înfiinţare a unei Autorităţi Europene a Muncii. Această autoritate este esenţială pentru buna funcţionare a pieţei europene a muncii. Ea va ajuta cetăţenii şi întreprinderile care doresc să se stabilească într-un alt stat membru să găsească informaţiile potrivite şi va întări cooperarea dintre statele membre pentru aplicarea unor norme echitabile şi eficiente. Prin propunerea noastră privind accesul la protecţie socială, colaborăm cu statele membre pentru a ne asigura că nimeni nu este lăsat deoparte. Scopul nostru este să le garantăm cetăţenilor accesul la prestaţii adecvate, indiferent de cum va evolua situaţia de pe piaţa muncii", a precizat comisarul.

În ultimul deceniu, aproape că s-a dublat numărul de cetăţeni mobili, care trăiesc şi/sau lucrează într-un alt stat membru, ajungând la 17 milioane în 2017. Autoritatea Europeană a Muncii va ajuta cetăţenii, întreprinderile şi administraţiile naţionale să profite din plin de oportunităţile oferite de dreptul la liberă circulaţie şi să asigure mobilitatea echitabilă a forţei de muncă.

Triplul rol al Autorității

Autoritatea vizează un triplu obiectiv. În primul rând, ea va oferi cetăţenilor şi întreprinderilor informaţii despre oportunităţile de lucru, de ucenicie, de recrutare şi de formare, precum şi despre programele de mobilitate şi va acorda îndrumare referitoare la drepturi şi obligaţii legate de traiul, munca şi/sau funcţionarea într-un alt stat membru al UE.

În al doilea rând, Autoritatea va sprijini cooperarea dintre autorităţile naţionale în context transfrontalier şi le va ajuta să garanteze că normele UE care protejează şi reglementează mobilitatea sunt respectate fără dificultăţi şi în mod eficient. În prezent, există un corp consistent de legislaţie a UE care reglementează libera circulaţie a lucrătorilor, iar o serie de norme sunt modificate şi modernizate, precum cele referitoare la coordonarea sistemelor de securitate socială în întreaga Uniune Europeană şi aspectele legate de detaşarea lucrătorilor în contextul prestării de servicii.

Prioritatea nu constă doar în a face aceste norme mai echitabile şi mai adaptate scopului lor, ci şi de a se asigura că sunt corect aplicate şi puse în aplicare în mod echitabil, simplu şi eficace în toate sectoarele economice. De exemplu, Autoritatea va ajuta la intensificarea schimbului de informaţii, va sprijini dezvoltarea capacităţilor în rândul autorităţilor naţionale şi le va acorda asistenţă pentru desfăşurarea unor inspecţii comune şi concertate. Acest lucru va întări încrederea reciprocă dintre părţi, va îmbunătăţi procedurile de cooperare de zi cu zi şi va preveni eventuale fraude şi încălcări ale normelor.

În al treilea rând, Autoritatea Europeană a Muncii va fi în măsură să ofere mediere şi să faciliteze găsirea de soluţii în cazul litigiilor transfrontaliere, de exemplu în eventualitatea restructurării unei întreprinderi în care sunt implicate mai multe state membre.

Autoritatea Europeană a Muncii va fi înfiinţată cu statutul de nouă agenţie descentralizată a UE şi ar trebui să devină operaţională în 2019, după încheierea procesului legislativ al UE prin care este constituită. Pentru a se înlesni înfiinţarea Autorităţii Europene a Muncii şi a se asigura că este operaţională imediat după creare, Comisia instituie de asemenea un grup consultativ, alcătuit din reprezentanţi ai principalelor părţi interesate, care se va ocupa de aspectele practice ale viitoarei activităţi a Autorităţii.