Acordul reprezinta o actualizare a prioritatilor de cheltuieli ale SUA, dupa mai multi ani in care guvernul nu putea, din cauza dezacordurilor din Congres, sa realoce fonduri si va preveni blocarea activitatilor guvernamentale, prin finantarea activitatilor pana in septembrie. 

Reducerea cheltuielilor in cazul multor programe si refuzul Congresului de a ratifica reforma cotelor de contributie a statelor membre ale FMI arata ca bugetul strict va limita spatiul de manevra al presedintelui Obama, in cel de-al doilea mandat. 

"Suntem multumiti ca am ajuns la un acord bipartizan referitor la finantarea guvernului in 2014", au declarat intr-un comunicat liderii democrat si republican ai comisiilor insarcinate cu negocierile. 

Acordul confirma nivelul de cheltuieli convenit de congresmanul republican Paul Ryan si senatorul democrat Patty Murray, in luna decembrie, dar elimina o taiere a majorarii pensiilor veteranilor cu dizabilitati, costisitoare din punct de vedere politic. 

Republicanii din Camera Reprezentantilor au refuzat apelul presedintelui Obama pentru aprobarea unei reforme a cotelor de contributii la FMI, din 2010. In aceste conditii, statele europene vor continua sa fie reprezentate disproportionat la FMI si nu exista nicio posibilitate de crestere a drepturilor de vot ale tarilor aflate in dezvoltare.

Faptul pune in pericol legitimitatea FMI si confera unora dintre tari o arma diplomatica, in relatiile cu Trezoreria SUA. 

Directorul general al FMI, Christine Lagarde, si-a exprimat dezamagirea ca reforma nu a fost aprobata. 

"Lumea evolueaza si suntem dedicati sustinerii tarilor membre sa finalizeze acordul din 2010, care permite Fondului sa tina pasul cu schimbarile globale. Intelegem ca Statele Unite vor continua sa actioneze pentru a asigura acordul legislativ si speram ca acest lucru se va intampla", a spus Lagarde. 

Reforma din 2010 ar dubla capitalul FMI la 720 de miliarde de dolari, sase puncte procentuale din cota totala ar reveni statelor in dezvoltare, iar doua din cele 24 de posturi de directori care revin in prezent Europei ar fi transferate tarilor in dezvoltare. Imprumuturile existente ale FMI ar deveni capital permanent, astfel incat Statele Unite nu trebuie sa aloce fonduri suplimentare. 

O noua reforma a cotelor de contributie ar fi trebuit sa fie convenita in acest an, dar sansele sunt reduse avand in vedere ca prima reforma nu a fost pusa in practica. 

In alte domenii, planul de buget arata deciziile dificile de limitare a cheltuielilor. Astfel, veniturile personalului militar vor fi majorate cu 1%, dar cheltuielile pentru cercetare si dezvoltare in domeniul apararii au fost reduse cu 6,9 miliarde de dolari fata de 2013, la 63 de miliarde de dolari.