Pentru cei care au ales să rămână, găsirea unui loc de muncă era o provocare, iar serviciile civile erau atât de deficitare, încât poliției îi trebuia o oră ca să răspundă apelurilor de urgență, scrie CNN.

Dar cel mai mare caz de faliment municipal din istoria Statelor Unite a permis orașului Detroit să înceapă să se reconstruiască.

După un an si jumătate de la declararea falimentului, autorităților li s-a permis să șteargă jumătate din datoria istorică a orașului. Statul și un număr de companii private și fundații – între care Ford Motor, General Motors și Chrysler, au investit milioane de dolari pentru a ajuta fondurile publice de pensii.

“Orașul mașinilor”, cum este supranumit Detroitul datorită numeroaselor companii auto care își aveau sediul aici, a primit ajutor federal de peste 250 mil. euro pentru a demola cladirile lăsate în paragină. Începând cu 2014, peste 14.000 de case părăsite au fost demolate, iar alte mii au fost reabilitate.

Timpul mediu de răspuns al poliției la o urgență a scăzut la 12 minute, iar măturătorii de străzi curăță din nou orașul, după șapte ani în care acest serviciu nu a mai existat. Exodul populației s-a temperat, iar rata șomajului a scăzut la 8%, de la 22%, cât era în 2013.

În acest context, Detroit continuă să atragă investiții private. Companiile au investit mai mult de 4 miliarde de dolari în peste 300 de complexuri comerciale și rezidențiale în ultimii cinci ani, potrivit oficialităților.

Citește și: Detroitul își vinde comorile, pentru a ieși din faliment. România vrea sa răscumpere un coif dacic și opere de Brancuși, aflate în patrimoniul orașului american

Dar orașul falimentar mai are multe de făcut pentru a reveni la perioada de glorie din anii ’70-’90. Mai mult de o treime din populația orașului trăiește în sărăcie, cu un venit mai mic de 17.000 de dolari pe an, iar multe cartiere sunt încă goale.

Autoritățile spun că prioritatea lor este să-i convingă pe rezidenți să nu mai plece. “Ne-am concentrat pe îmbunătățirea peisajului pe care locuitorii din Detroit îl văd pe fereastră”, spune Arthur Jemison, care se ocupă de revitalizarea orașului din 2014, de când primarul Mike Duggan a preluat funcția.

Casele abandonate sunt dărâmate sau scoase la licitație, iar proprietarii care își neglijează propietațile sunt dați în judecată și riscă să-și piardă casele și terenurile.

Provocări viitoare

Dar mai sunt multe de făcut. Autoritățile speră că investiția pe care Ford o va face în cartierul istoric Corktown va duce la dezvoltarea economică a acestei zone a orașului. În iunie, compania a cumpărat cladirea istorică a gării, celebra Michigan Central Station, pe care plănuiește să o transforme într-un hub de dezvoltare pentru mașinile autonome și electrice.

La începutul anului, după aprobarea bugetului, Detroit a ieșit de sub supravegherea specială a guvernului federal. Este pentru prima dată în ultimii 40 de ani când finanțele Detroitului nu mai sunt sub supravegherea statului.

Dar orașul mai are provocări de înfruntat. Cea mai mare problemă cu care se va confrunta ca fi un deficit major al bugetului de pensii, care se va acutiza până în 2024, și va fi necesară reluarea plății contribuțiilor, care a fost suspendată în timpul falimentului.

Chiar și așa, primarul consideră că orașul stă mult mai bine din punct de vedere financiar ca acum cinci ani și că va reuși să facă față provocărilor viitoare. “Orașul a făcut progrese imense și este într-o situație financiară mult mai bună”, a spus Mike Duggan.