Țările europene sunt îngrijorate de mai multă vreme de extinderea masivă a Chinei pe continent, prin preluarea unor mari companii europene, însă criza provocată de extinedrea coronavirusului și scăderea abruptă a prețurilor pot constitui o oportunitate fără precedent pentru țara asiatică de a prelua companii strategice în Europa.

“Nu avem o problemă ca statele să preia participații la companii, dacă în acest fel vor să elimine preluările de acest fel. Este foarte important să se conștientizeze riscul că afacerile care sunt vulnerabile pot deveni obiectul unor astfel de preluări. Aceasta este una dintre principalele noastre priorități”, a spus pentru Financial Times comisarul european pentru Concurență, Margrethe Vestager, preluată de Euronews.

Modificări în ceea ce privește legislația privind preluarea de către stat a unor companii private erau planificate dinainte de criza generată de coronavirus, însă Margrethe Vestager susține că acestea trebuia accelerate și adoptate “cât mai curând posibil”.

Antrior, Executivul comunitar a trimis guvernelor statelor membre o serie de propuneri vizând relaxarea regulilor care se aplică cheltuielilor de stat în timpul pandemiei de COVID-19. Comisia introduce astfel noi reguli, pentru a permite recapitalizarea companiilor care au nevoie, însă a subliniat că preluarea de participaţii de către guverne "ar trebui să rămână ultima opţiune".

Orice participaţii vor trebui însoţite de "condiţii clare cu privire la intrarea statului, remuneraţie şi ieşirea din companiile afectate, prevederi stricte privind guvernanţa şi măsuri adecvate pentru a limita potenţialele distorsiuni aduse competiţiei", a subliniat Comisia Europeană.

UE a anunțat, recent, și relaxarea legislației în ceea ce privește ajutorul de stat, permițând astfel Guvernelor să ofere ajutoare financiare de salvare sau chiar sa naționalizeze companiile lovite din plin de criza financiară generată de coronavirus.

Schimbările în ceea ce privește preluarea marilor corporații private de către stat au fost propuse de Germania și Franța, îngrijorate de prezența tot mai mare a investițiilor chineze pe continent.

Germania înăspreşte reglementările privind preluările străine

Săptămâna trecută, Guvernul german a iniţiat modificarea legii privind preluările străine ale companiilor strategice. Măsurile, care-i vizează pe investitorii din afara Uniunii Europene, vor impune condiţii mai stricte decât erau anterior în vigoare, a anunţat ministrul german al Economiei, Peter Altmaier.

În 2018, Guvernul de la Berlin a adoptat reglementări mai dure privind achiziţionarea de acţiuni în companiile germane de către firmele din afara UE, o decizie menită să evite preluarea unor firme de importanţă strategică de către conglomerate chineze.

Noile reglementări au reprezentat un răspuns la temerile în creştere referitoare la influenţa din ce în ce mai mare în Germania a companiilor sprijinite de statul chinez, în timp ce Beijingul îşi protejează propriile firme.

Măsura va permite Guvernului de la Berlin să blocheze preluarea unor companii dacă există riscul ca expertiza (know-how) să ajungă peste hotare şi să intervină în cazul în care un cumpărător acumulează o participaţie de 10%, faţă de 25% în prezent.

Noile reglementări se vor aplica "companiilor importante din punct de vedere al securităţii", care sunt esenţiale pentru apărarea Germaniei, celor de înaltă tehnologie sau din domeniul infrastructurii, cum ar fi furnizarea de energie, apă, alimente, sau sectorul telecomunicaţiilor, finanţe, transport şi companiile media.

Înăsprirea regulilor privind investiţiile străine în companiile de importanţă strategică vine pe fondul apetitului Chinei pentru companiile germane, apreciază analiştii. Aceştia adaugă că ar putea fi modificate reglementările privind comerţul extern pentru ca statul să se asigure că tehnologiile cheie rămân în posesia germanilor.

În ultimele decenii, Germania s-a apropiat din ce în ce mai mult de China, din punct de vedere economic. În Germania şi în alte ţări, inclusiv SUA, Franţa, Australia şi Marea Britanie, există temeri că în urma preluărilor statul chinez obţine prea mult acces la tehnologiile cheie.

Preluarea, în 2016, a producătorului german de roboţi Kuka de către firma chineză Midea a dat naştere la îngrijorări că statul chinez dobândeşte acces la tehnologii de vârf, dar, în acelaşi timp, îşi protejează propriile companii de preluarea de către companii străine.

Portugalia nu exclude naţionalizarea companiei aeriene TAP şi a altor companii afectate de coronavirus

Portugalia ar putea fi nevoită să naţionalizeze compania aeriană TAP şi alte companii afectate de impactul economic al pandemiei de coronavirus, a declarat premierul Antonio Costa, potrivit Agerpres.

TAP a fost parţial privatizată în anul 2015, iar statul portughez deţine în prezent o participaţie de 50%. Restul acţiunilor sunt deţinute de consorţiul privat Atlantic Gateway, condus de antreprenorul brazilian David Neeleman, şi angajaţii TAP care deţin un pachet de 5%.

"Nu putem exclude necesitatea de a naţionaliza TAP şi alte companii care sunt absolut esenţiale pentru ţară. Nu putem risca să le pierdem", a declarat premierul Antonio Costa pentru cotidianul Observador. "Aceasta este o criză sanitară care se transformă într-o criză economică şi nu o putem lăsa să se înrăutăţească", a adăugat premierul portughez.

Luni seara, ministrul portughez de Finanţe, Mario Centeno a spus şi el că naţionalizarea TAP ar putea fi o opţiune. "Cu siguranţă nu vom elimina nicio posibilitate. TAP se confruntă cu provocări unice, însă sunt multe modalităţi prin care putem interveni iar naţionalizarea poate fi una din aceste modalităţi", a spus Centeno, care este şi preşedintele Eurogrupului.

Luna trecută, TAP a anunţat că va concedia, temporar, 90% din angajaţii săi în contextul în care pandemia de coronavirus a paralizat transportul aerian de pasageri. TAP a încheiat anul 2019 cu pierderi nete de 106 milioane de euro iar în luna februarie în presa germană au apărut informaţii potrivit cărora Lufthansa şi United Airlines analizau o posibilă preluare în comun a TAP.

Premierul Antonio Costa a recunoscut că au existat companii interesate de TAP adăugând însă că în acest moment acest interes a fost suspendat deoarece toate companiile aeriene se gândesc cum să facă faţă pandemiei şi nu la noi investiţii.