Anul trecut, Gazprom a asigurat doua treimi din importurile de gaze naturale ale Uniunii Europene si 30% din consumul de gaze naturale.

'Ponderea importurilor pe piata europeana nu va face decat sa creasca. in ultimii 15 ani ponderea importurilor a crescut cu 17% iar in urmatorii 15 ani se va inregistra o crestere comparabila', a declarat Alexei Miller la reuniunea anuala a European Business Congress. 'De aceea se pune intrebarea: de unde, din ce surse isi va obtine Europa gazele necesare? La un moment dat piata europeana si-a pus sperantele in gazul lichefiat, insa Europa a pierdut batalia pentru GNL', a apreciat directorul Gazprom, adaugand ca ponderea GNL in Europa a scazut pana la 17% de la 30%.

In aceste conditii, Alexei Miller crede ca GNL nu va juca un rol major pe piata din Europa in viitorul apropiat. 'Aceasta nu este doar o chestiune de pret ci si una legata de competitivitatea gazelor naturale rusesti. Nu avem competitori in livrarea de gaze naturale pe o distanta de pana la 10.000 de kilometri de piata europeana', a subliniat directorul Gazprom.

De asemenea, Alexei Miller a apreciat ca Gazprom nu are rivali in ceea ce priveste proiectele de livrare a gazelor naturale din Europa. 'Uram noroc tuturor proiectelor de transport a gazelor. Acestea nu sunt un rival pentru Gazprom pentru ca retelele noastre sunt concepute si construite pe baza volumelor noastre de livrari', a spus Miller.

Referindu-se la viitoarele proiecte de transport, Miller a apreciat ca proiectul Eastring nu are inca un studiu de fezabilitate si nici un set de participanti, in plus, nu au avut loc negocieri cu posibilii furnizori de gaze naturale. 'Iar intrebarea al cui gaz va fi transportat prin acest gazoduct este una importanta', a apreciat Alexei Miller.

Proiectul Eastring, discutat in prezent de Slovacia, Bulgaria, Ungaria si Romania, ar urma sa faca legatura intre granita dintre Slovacia si Ucraina si linia de tranzit dintre Romania si Bulgaria.

In ceea ce priveste proiectul gazoductului Trans Adriatic Pipeline (TAP), Alexei Miller a subliniat ca initial participantii planuiau sa il finalizeze in 2017 insa acum termenul limita a fost devansat pentru 2021 existand riscul unor noi amanari.