Dupa ce perioada de Black Friday a adus incasari nesperate, retailerii se tem acum ca cei mai multi cumparatori si-au epuizat deja economiile pentru aceasta perioada si ca urmeaza doua saptamani dezamagitoare, din punct de vedere al vanzarilor.
 
Exista insa tari in care traditia de a darui nu tine cont de criza, iar entuziastii nu se sfiesc sa arunce cu bani in stanga si-n dreapta, pentru a fi siguri ca cei dragi lor vor primi ceea ce-si doresc de Craciun. Potrivit datelor publicate de Quartz.com, cele mai insemnate vanzari din luna decembrie (pentru 2010-2012), fata de intervalul ianuarie-noiembrie 2010-2012, s-au inregistrat pana acum in urmatoarele tari:
 
-  Australia, cu o crestere de 35,5%

-  Elvetia, cu o crestere de 32,8%

-  Italia, cu o crestere de 32,2%

-  Marea Britanie, cu o crestere de 30,9%

-  Franta, cu o crestere de 28,9%
 
De diferente semnificative s-au bucurat si comerciantii din Belgia, Polonia ori Suedia, ceea ce inseamna ca, daca trendul va continua, locuitorii din aceste tari vor face si anul acesta cumparaturi insemnate in ajunul sarbatorilor de iarna.
 
In ultimii ani, in Marea Britanie s-a cheltuit cu 14% mai mult in noiembrie, si cu 31% mai mult in decembrie, fata de o luna obisnuita din restul anului. Analistii din retail pun acest lucru pe seama faptului ca aici nu exista Ziua Recunostintei, precum in America, ceea ce le da comerciantilor “mana libera” sa inceapa tot mai devreme sezonul reducerilor de Craciun. In SUA, cresterea medie din ultimii doi ani a fost de numai 3% pentru noiembrie si de 18,3% in decembrie.
 
Dar sezonul sarbatorilor de iarna nu inseamna doar cadouri. Lumea mananca si bea mai mult.
 
Tot australienii si britanicii domina si acest clasament, al banilor cheltuiti pe servicii de mancare si bautura. Astfel, in decembrie, comerciantii din domeniul alimentar din Australia incaseaza cu pana la 14,1% mai mult fata de lunile ianuarie-noiembrie, in timp ce britanicii cheltuie la randul lor cu 10,8% in plus in baruri si restaurante.