Criza financiara, fuziuni si achizitii neinspirate, precum si un management defectuos au taiat definitiv elanul unora dintre cele mai mari nume de producatori mondiali.

Cele mai populare branduri din lume, care, desi aflate la un moment dat pe culmea gloriei, si-au gasit intre timp sfarsitul

Lehman Brothers  

Lehman Brothers a fost una dintre cele mai cunoscute si mai apreciate institutii financiare de pe Wall Street. Dar impasul imobiliar care a venit odata cu recesiunea globala inceputa in 2007-2008 a facut ca firma sa declare in cele din urma faliment, dupa ce a suferit pierderi masive din operatiunile cu investitii ipotecare. In septembrie 2008, banca britanica Barclays a cumparat partea de investitii bancare a Lehman Brothers, cat si sediul acesteia din Manhattan, care la acea vreme valora o mica avere. Restul afacerilor din portofoliu au fost si ele ulterior achizitionate de catre mai multe companii.  

Saab  

Aceasta companie de masini s-a definit mult timp drept un producator de nisa. Seria 900 a avut insa un mare succes in Statele Unite, intre anii 1980 si 1990, dar atractivitatea brandului a inceput sa scada considerabil dupa 2000. General Motors, care detinea deja jumatate din companie, a cumparat diferenta in acel an, doar ca sa vanda apoi firma cu totul in 2010, dupa ce in 2009 isi declarase propriul faliment. In 2008, Saab a vandut putin peste 21.000 de masini in Statele Unite, potrivit datelor furnizate de Edmunds.com. In anul urmator, vanzarile au fost de numai 8.600 de unitati si au continuat sa scada de atunci. 2011 a fost anul in care compania a fost nevoita sa isi anunte furnizorii si angajatii ca nu ii mai poate plati si si-a declarat falimentul. In 2007, Saab era al 65-lea cel mai valoros brand din lume.  

Sony Ericsson  

Sony Ericsson reprezinta un conglomerat intre firma japoneza Sony Corp. si compania suedeza de telecom Ericsson. Compania a luat nastere in 2001 si a devenit rapid unul dintre cele mai cunoscute branduri din lume, ocupand in acelasi an locul 36, intr-un clasament realizat de Interbrand, depasind alte nume sonore, cu traditie, ca Heinz sau Louis Vuitton. Printre cele mai cunoscute produse ale sale se numara T68i, primul telefon cu ecran color disponibil la scara larga si K750i, cu o serie de caracteristici revolutionare in ceea ce privea camera foto si capacitatea de stocare a muzicii. Cu toate acestea, dupa aparitia smartphone-urilor, firma a pierdut teren intr-o piata dominata de telefoanele Apple si Android. In octombrie 2011, Sony a cumparat si partea celor de la Ericsson.  

Compaq  

La inceputul secolului 21, vanzarile Compaq reprezentau 20% din totalul vanzarilor de PC-uri din Statele Unite, iar in 2001 Interbrand clasa brandul drept al 24-lea cel mai valoros din lume. In acelasi an, dar in luna septembrie, compania rivala Hewlett-Packard a anuntat preluarea Compaq pentru 25 de miliarde de dolari in actiuni. Apoi vanzarile ambelor companii au inceput sa scada, desi fuziunea se facuse tocmai pentru a lupta mai usor impotriva competitorilor de la International Business Machines (IBM). In luna mai a anului trecut, HP a anuntat ca va renunta la brandul HP Compaq, iar numele de Compaq va desemna in continuare numai produsele low-end. Intre timp insa, HP nu mai ofera spre vanzare computere Compaq.  

Wachovia  

In 2006, Wachovia, cu sediul in Carolina de Nord, era al 54-lea cel mai valoros brand din lume, potrivit BrandZ. Doi ani mai tarziu, cobora deja pe pozitia 67. La acea vreme era insa in continuare a patra cea mai mare banca din Statele Unite, in functie de numarul de active. Din cauza practicilor de creditare foarte agresive, castigurile sale au scazut dramatic. La 1 ianuarie 2009, Wells Fargo & Co. au devenit oficial proprietarii Wachovia, contra sumei de 15,1 miliarde de dolari.