Doua dintre principalele companii sud-coreene, Korean Air si Asiana, compania australiana Qantas, dar si China Airlines au anuntat ca au modificat rutele de zbor ale avioanelor de la inceputul lunii martie, cand trupele ruse au intrat in Crimeea. 

"Nu am survolat Ucraina din motive de securitate", a declarat Lee Hyo-Min, purtator de cuvant al Asiana. 

Korean Air a ales alt trase al zborurilor la 250 de kilometri de sudul Ucrainei, din 3 martie, "in urma confruntarilor din regiune", a declarat un purtator de cuvant al companiei. 

De asemenea, cursa Londra-Dubai survola Ucraina, insa traseul a fost schimbat "in urma cu mai multe luni", potrivit purtatoarei de cuvant a Qantas.

China Airlines a modificat si ea rutele de zbor din 3 aprilie. 

De ce a ales acel traseu

Premierul malaysian Najib Razak a declarat ca ruta folosita de avionul companiei Malaysia Airlines a fost declarata "sigura" de organizatia internationala a aviatiei civile.

"Si Asociatia internationala a transportului aerian a anuntat ca spatiul aerian prin care trecea avionul nu facea obiectul vreunei restrictii", a adaugat premierul malaysian. 

Aeronava nu a deviat de la ruta stabilita si aprobata pentru acest zbor, in timp ce traversa Ucraina, a anuntat vineri ministrul malaysian al Transporturilor, Liox Tiong Lai, citat de RIA Novosti, in pagina electronica. 

Informatiile aparute in presa speculau ca dezastrul s-a produs deoarece avionul a schimbat ruta de zbor si a fost doborat de o racheta sol-aer. 

Ministrul a declarat ca problema nu a fost ruta de zbor, in timp ce 15 din 16 companii asiatice folosesc acelasi traseu. 

Singapore Airlines a a anuntat ca a "redirectionat toate zborurile" pe culoare care ocoleau Ucraina, fara a preciza data deciziei. Compania din Hong Kong, Cathay Pacific, a afirmat, totodata, ca nu a mai folosit spatiul aerian ucrainean "de o anumita perioada". 

In acelasi timp, Eurocontrol, administratorul spatiului aerian european, a anuntat incetarea planurilor de zbor continand rute aeriene cu survolarea estului Ucrainei. La randul sau, Kievul a interzis zborurile in zona. 

Thai Airways, Vietnam Airlines si companiile chineze Air China si China Eastern evita estul Ucrainei dupa prabusirea avionului Malaysia Airlines. Japan Airlines si All Nippon Airways, compania indoneziana Garuda, toate au anuntat ca nu mai folosesc culoarele de zbor situate in spatiul aerian al Ucrainei.

Malaysia Airlines pare urmarita de un ghinion inimaginabil

Statistic vorbind, posibilitatea ca aceeasi companie sa piarda doua avioane in doar cateva luni, este aproape de zero. In martie, un alt Boeing 777 al companiei, cu 239 de oameni la bord, a disparut in mod misterios, undeva deasupra Oceanului Indian si nu a fost gasit nici pana azi.

La scurt timp dupa disparitia cursei MH 370 au aparut informatii contradictorii despre soarta aeronavei, care au alimentat o serie de teorii controversate, legate de soarta pasagerilor si a echipajului. De departe, cel mai bizar amanunt relevat de ancheta este decuplarea intentionata a sistemelor GPS si de comunicatie ale aparatului.

Fost director investigare accidente aviatice: 'Nu ai niciun motiv sa opresti sistemul GPS, decat daca unul dintre controlorii de trafic iti cere acest lucru si iti spune ca este o problema"

Potrivit unor semnale inregistrate de radare militare avionul a continuat sa zboare timp de aproape 7 ore, efectuand un viraj catre vest. Calmul pilotilor in ultima discutie cu turnul de control si faptul ca nu au semnalat nic o problema au facut ca acestia sa devina principalii suspecti.

Apropiatii, rudele si oficiali malaezieni au in continuare sperante ca vor fi gasiti.

Mai mult, potrivit publicatiei "New York Times", cursa MH-17 care s-a prabusit aseara a zburat pentru prima oara in urma cu 17 ani, chiar pe 17 iulie 1997.