Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) estimează că poluarea aerului ucide peste şapte milioane de persoane pe an la nivel mondial şi provoacă, de asemenea, boli dar şi absenteism de la locul de muncă.

Pragul recomandat de OMS pentru particulele fine PM2,5 este de 10 mg/m3 în medie pe an, iar pentru dioxidul de azot (NO2) de 40 mg/m3 în medie pe an.

Nocivitatea particulelor fine pentru sănătate este dovedită, în special în zonele urbane (mortalitate, boli cardiovasculare şi respiratorii, tulburări ale sarcinii şi ale dezvoltării fetale şi altele).

Studiul, publicat în revista Lancet Planetary Health, a calculat decesele premature legate de aceşti doi poluanţi în 1.000 de oraşe europene, scrie Agerpres.

Respectarea recomandărilor OMS ar permite evitarea a 51.213 decese premature pe an, potrivit cercetătorilor.

Studiul "arată că numeroase oraşe nu fac încă suficient pentru a combate poluarea aerului", a declarat Mark Nieuwenhuijsen de la Institutul pentru Sănătate Globală din Barcelona (ISGlobal).

Capitalele și orașele mari din vestul și sudul Europei au unele dintre cele mai mari rate ale motalității din cauza poluării, între ele regăsindu-se Antwerp în Belgia, Torino (Italia) și capitala Franței, Paris.

De asemenea, Brescia, în nordul Italiei înregistrează cea mai mare rată a mortalității premature din cauza poluării. Studiul arată că până la 15% dintre decese ar putea fi evitate anual dacă poluarea ar fi redusă.

Bergamo și Vicenza, alte două orașe italiene, se regăsesc în topul orașelor în care poluarea afectează sănătatea populației, urmate de Karvina, în Republica Cehă, și Gornoslaski Zwiszek Metropolitalny, în Polonia.

De cealaltă parte, orașele din țările scandinave sunt cel mai puțin expuse la poluare și au cel mai redus număr de decese din această cauză. Astfel, capitala islandeză Reykjavik, oraşele Tromso din Norvegia, Umea din Suedia şi Oulu din Finlanda sunt mai puţin expuse.

În medie, 84 de procente din populaţia oraşelor sunt expuse la niveluri de PM 2,5 peste cele recomandate de OMS, iar 9 procente la niveluri prea mari de NO2.

Pentru Sasha Khomenko, care se numără printre autorii studiului, este important să fie puse în aplicare măsuri adaptate condiţiilor locale, date fiind variaţiile nivelurilor de poluare. Schimbările vizează traficul rutier, industria, aeroporturile şi porturile, dar şi încălzirea pe bază de lemn şi cărbune.