Tarifele vamale americane, de 25% la importurile de oţel şi de 10% la importurile de aluminiu, au intrat în vigoare la data de 23 martie, iar începând cu data de 1 iunie sunt aplicate şi producătorilor din UE. De asemenea, Donald Trump a ameninţat că va introduce şi tarife vamale de până la 25% pentru importurile de autoturisme şi piese auto, o măsură care ar duce la creşterea costurilor vehiculelor, ar afecta vânzările de automobile şi locurile de muncă din industria auto, scrie Agerpres.

Marţi, 7 august, au intrat în vigoare şi sancţiunile americane împotriva Iranului. Primul set de sancţiuni vizează sistemul financiar iranian: sunt interzise achiziţiile de dolari de către guvernul de la Teheran şi vânzarea de titluri de stat iraniene. Vor fi afectate şi industria auto şi exporturile de covoare şi mărfuri alimentare din Iran, precum şi importurile de grafit, aluminiu, oţel, cărbune şi unele aplicaţii software. De asemenea, Iranului i se interzice achiziţionarea anumitor avioane.

"Acest război comercial încetineşte şi distruge creşterea economică şi creează noi incertitudini", a afirmat Altmaier într-un interviu acordat duminică publicaţiei Bild am Sonntag, adăugând că cel mai mult au de suferit consumatorii deoarece tarifele mai ridicate duc la majorarea preţurilor.

Altmaier a lăudat acordul convenit în 26 iulie la Washington, în urma întâlnirii dintre şeful statului american, Donald Trump, şi preşedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, apreciind că acesta va salva sute de mii de locuri de muncă în Europa.

"Acordul dintre UE şi SUA este doar primul pas. Obiectivul nostru este ca în comerţul mondial să existe tarife vamale mai scăzute, mai puţin protecţionism şi pieţe deschise", a afirmat ministrul german al Economiei.

Referindu-se la sancţiunile SUA asupra Iranului, Altmaier a declarat că Germania şi aliaţii săi din UE vor continua să sprijine companiile care fac afaceri cu Iranul, în pofida presiunilor Washingtonului.

Companiilor germane ar trebui să li se permită să continue să investească în Iran cât de mult doresc iar Guvernul de la Berlin caută, împreună cu aliaţii să europeni, metode pentru a se asigura că pot avea loc tranzacţii financiare, a adăugat Altmaier.

Marţi, producătorul german de maşini şi camioane Daimler AG a anunţat că a renunţat la planurile de extindere a operaţiunilor din Iran, după ce preşedintele Donald Trump a anunţat retragerea Statelor Unite din acordul nuclear cu acest stat şi reintroducerea sancţiunilor.

La începutul lui 2016, Daimler a înfiinţat o societate mixtă cu producătorul iranian de vehicule Iran Khodro Co pentru a fabrica şi distribui camioane Mercedes-Benz în statul din Golful Persic.

Daimler intenţiona să deschidă o reprezentanţă la Teheran. Compania a precizat că va continua să monitorizeze cu atenţia evoluţiile politice.

Şi Renault a anunţat luna trecută că se pregăteşte să părăsească Iranul, după reintroducerea sancţiunilor, deşi grupul francez nu vinde maşini în Statele Unite.

Operaţiunile din Iran vor fi puse probabil în stand-by, pentru a se supune sancţiunilor SUA, a afirmat directorul operaţional al Renault, Thierry Bollore.

"Căutăm noi oportunităţi de afaceri, în special în Africa, creşterea solidă urmând să compenseze oportunităţile pierdute din Iran", a declarat Bollore.

Rivala PSA, care produce maşinile Peugeot şi Citroen, anunţase în iunie că a început suspendarea activităţilor desfăşurate de societăţile sale mixte din Iran. Alte companii franceze, cum ar fi Total şi Engie, intenţionează să se retragă din Iran.

Renault nu este prezent pe piaţa din SUA dar partenerul său de alianţă, Nissan Motors, în care Renault deţine o participaţie majoritară, vinde vehicule acolo.

Renault îşi reanalizează opţiunile, inclusiv menţinerea unei prezenţe reduse în statul din Golful Persic, aşa cum a făcut la precedenta rundă de sancţiuni, a afirmat în iunie directorul general Carlos Ghosn.