Mai mult decât atât, ca să nu întârzie lucrarea, au deschis inclusiv un punct special de trecere a frontierei pentru camionale care le duc pietriş de la noi.

Pe şantierul autostrăzii M35, care ar urma să lege Budapesta de graniţa cu România, constructorii maghiari lucrează de zor. Mai au sub 25 de kilometri şi termină şoseaua, pe care speră să se poată circula de anul viitor.

Vecinii folosesc pietriş pe care îl cumpără de la noi, aşa că în fiecare zi, din 20 de balastiere aflate în judeţul Bihor, pleacă spre Ungaria în jur de 400 de camioane încărcate cu balast.

Ca să poată respecta termenul de finalizare, autorităţile maghiare au cerut ca vehiculele care aprovizionează constructorii să nu mai stea cu orele în vama Borş, iar pentru acestea a fost deschis un punct special de trecere a frontierei.

Nu mai sta atâta la coadă. E foarte uşor, deci numai mergem exact ca dincolo, ne verifică la toate. dar merge mai repede”, spune un șofer.

S-a deschis punctul temporar de trecere a frontierei de la semnul de frontieră G20, între localităţile Santăul Mare, România şi Nagykereki, Ungaria, în scopul efectuării unor transporturi de materiale de construcţii”, a transmis Laura Bondar, purtător de cuvânt ITPF Oradea.

Ca să finalizeze această porţiune autostrada, Ungaria a primit de la Uniunea Europeană 265 de milioane de euro. Când drumul va fi terminat, românii vor putea ajunge în Budapesta în mai puţin de două ore şi 40 de minute.

“Ungurii trag tare să termine autostradă şi noi îi prindem din urmă. Când? În două mii o sută şi ceva”, este de părere un șofer.

Şoseaua pe care o construiesc ungurii ar trebuie să se lege la noi de Autostrada Transilvania. Din cei peste 400 de kilometri ai drumului, până acum s-au făcut doar câteva zeci. Lucrările pe unele dintre tronsoane s-au oprit, după ce statul a reziliat contractul cu constructorii, iar licitaţiile pentru altele abia acum s-au terminat.

Între timp, Ungaria construieşte în ritm alert. Până în 2020, vecinii maghiari vor să termine peste 900 de kilometri de autostradă pe care îi au în lucru şi să îşi extindă astfel reţeaua de drumuri la 2.500 de kilometri.

România, o ţară de trei ori mai mare, a rămas codaşa Europei cu mai puţin de 800 de kilometri de autostradă.