"Indiferent de audienta, subiect, decor sau industrie, fie ca e vorba de o conversatie fata in fata, telefonica sau online, un lider se foloseste de limbaj pentru a influenta mintea cuiva si a obtine un rezultat. Este un singur motiv pentru care acestia sunt vazuti ca lideri: cuvintele pe care le folosesc ii fac pe oameni sa ii urmeze", explica Price, pentru revista Forbes.  

Lista cu frazele pe care trebuie sa le evitam la locul de munca, pentru a avea succes: 

  1. "Nu e corect!"

Poate ca altcineva de la birou a primit o marire de salariu, o promovare sau alta forma de recunoastere profesionala, iar tu nu. "La locul de munca si in viata, in general, se intampla nedreptati in fiecare zi. Evitarea acestei fraze presupune sa fii proactiv in legatura cu problema respectiva si nu sa-ti petreci timpul plangandu-te", spune Price.

2. "Nu e problema mea", "Nu e treaba mea" sau "Nu sunt suficient de bine platit pentru asta"

Daca cineva ti-ar spune asta atunci cand ceri ajutorul, cum te-ai simti? Mai mult, ce ar spune aceste fraze despre persoana respectiva? "Indiferent de dificultatea pe care o ridica o sarcina, pentru cel care iti cere sa o faci este importanta", e de parere autoarea. Asta nu inseamna ca trebuie sa accepti din prima, ci doar sa te oferi sa rezolvi problema, subliniind ca ai si alte lucruri de care trebuie sa te ocupi in acel moment si ca ar putea fi nevoie sa amani o parte dintre ele, din aceasta cauza.

3. "Cred ca..."

Problema acestor doua cuvinte este ca nu denota incredere in ceea ce urmeaza sa spui. Este de preferat sa folosesti formulari precum "stiu" sau "sunt increzator ca", pentru mai multa asertivitate.

4. "Nicio problema!"

Cand cineva iti multumeste pentru ceva, este politicos sa raspunzi "Cu placere!". Asta arata ca a fost o placere sa ajuti persoana respectiva si ca esti constient de aprecierea ei. Cand spui "Nicio problema!", desi vrei sa comunici acelasi lucru, iti subapreciezi prestatia si iti minimizezi aportul.

5. "Voi incerca"

Acest raspuns implica o posibilitate de esec. "In discutiile cu superiorii ierarhici spune mai degraba ca vei face acel lucru, decat ca vei incerca. Modificarea pare mica, dar diferenta de perceptie este mare", spune Price.

6. "E un nesimtit", "E o lenesa", "Jobul asta e o porcarie", "Urasc compania asta"

Potrivit autoarei, nimic nu iti ingroapa mai repede sansele de reusita, decat invinctivele la adresa altor colegi. Nu numai ca denota imaturitate, dar limbajul in sine este unul de evitat. Orice problema ai avea, aceasta trebuie comunicata cu tact si diplomatie.

7. "Dar mereu am facut lucrurile asa"

"Cel mai de succes lider apreciaza inovatia si gandirea creativa in rezolvarea problemelor. Aceasta fraza denota exact contrariul: ca persoana este ancorata in trecut, nu este flexibila si are o gandire limitata. Este mai bine sa te arati interesat de noua idee si sa vezi cum ar putea aceasta functiona", sugereaza Price.

8. "Este imposibil" sau "Nu pot face nimic in privinta asta"

Cei care spun asta nu iau de regula in calcul toate variantele si solutiile. Vor parea negativisti, pesimisti, pasivi sau neajutorati. Angajatorii, in schimb, cauta ca persoanele sa fie proactive, deschise catre nou si, mai ales, dispuse sa incerce.

9. "Ar fi trebuit ca..."sau "Ai fi putut sa..."

Nimanui nu ii place sa fie aratat cu degetul sau sa i se puna o vina pe umeri. "In mod ideal, la locul de munca atmosfera ar trebui sa fie una de cooperare si lucru in echipa. Incearca mai bine sa arati imbunatatirile care s-ar putea aduce data viitoare, intr-o problema asemanatoare".

10. "Voi, astia"

"Orice abordare de acest gen, cat si folosirea jargonului, in special cu superiorii sau cu persoanele de sex feminin, indica neprofesionalism", explica Price.

11. "M-as putea insela, dar..." sau "Ar putea fi o idee prosteasca, dar..."

Aceste formulari reduc din start impactul si credibilitatea a ceea ce urmeaza sa spui. Daca nu esti tu insuti convins de ideea pe care o propui, cum ai putea sa ii convingi pe ceilalti?

12. "Nu esti de aceeasi parere?" sau "Este in regula?"

Frazele de mai sus sunt folosite de persoanele nesigure, care cauta mereu o aprobare din partea celorlalti. Este in regula sa ceri o aprobare, insa, inainte de a o face, explica-ti clar pozitia si punctul de vedere in legatura cu acel subiect.

13. “Nu am timp pentru asta acum” sau “Sunt prea ocupat”

“Chiar daca intr-adevar nu ai timp, nimeni nu vrea sa auda asta, si sa se simta mai putin important in comparatie cu alte persoane sau alte sarcini. Incearca, in schimb, sa propui o alta data sau ora, cand vei putea sa te ocupi de problema asa cum trebuie”, spune Price.