Potrivit acestora, eliminarea plafoanelor la CAS (contributia la pensie) si CASS (contributia la sanatate) pentru angajatii cu un salariu brut de peste 5 salarii medii pe economie a condus la cresterea costurilor cu forta de munca.

"Avand in vedere ca Romania a devenit - conform unor studii recente - a 3-a piata din lume ca dificultate in recrutare (dupa Japonia si Taiwan), mediul de business romanesc este expus unei situatii de costuri crescute, combinata cu o disponibilitate redusa a fortei de munca pe piata autohtona", a anuntat EY Romania.

Mai mult, consultantii citati sunt de parere ca legislatia fiscala actuala nu ofera angajatorilor/angajatilor afectati solutii care sa compenseze aceasta crestere de costuri.

"Din punctul meu de vedere, in acest context, angajatorii trebuie sa se concentreze mai degraba pe masuri care cresc gradul de favorabilitate a locului de munca pentru angajatii lor, ca de exemplu flexibilitatea programului de lucru si programele de dezvoltare a carierei", a explicat Claudia Sofianu, partener, liderul Diviziei de impozit pe venit si contributii sociale a EY Romania.

In plus, reprezentantii EY atrag atentia asupra faptului ca autoritatile fiscale au dezvoltat o atentie sporita in cadrul controalelor fiscale (in special pentru zona preturilor de transfer si a substantei tranzactiilor), fapt care va duce la cresterea simtitoare a numarului controverselor in urmatoarea perioada.

"Un studiu EY arata ca 64% dintre multinationalele care opereaza in Romania se asteapta sa treaca printr-un control de preturi de transfer in urmatorii doi ani. Avand in vedere ca, in 2017, marii contribuabili au obligativitatea de a avea pregatit dosarul preturilor de transfer pentru 2016 pana la depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit, ramane de vazut cati dintre acestia vor fi supusi verificarilor in domeniul preturilor de transfer din partea ANAF in 2017", se arata in comunicatul citat.

Pe de alta parte, potrivit consultantilor citati, cea mai importanta modificare a Codului de procedura fiscala, care a intrat in vigoare in decembrie 2016, priveste ordinea stingerii creantelor fiscale si are o consecinta nefasta.

"Se incalca principiul 'egalitatii de arme'; astfel, contribuabilul pierde posibilitatea de a suspenda executarea silita prin depunerea unei scrisori de garantie si este nevoit sa astepte peste 3 ani solutionarea definitiva a contestatiei sale fiscale pentru a-si putea solicita si banii inapoi", sustine Emanuel Bancila, partener EY Law, liderul Diviziei de litigii si dispute fiscale.