"Urmare a cererii Ambasadei Austriei din data de 24.04.2020, prin care s-a solicitat aprobarea unui coridor feroviar pentru transportul muncitorilor sezonieri, inclusiv a celor care desfăşoară activităţi de îngrijire a persoanelor vulnerabile, pe relaţia România - Austria, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor face următoarele precizări: CFR Călători poartă discuţii cu operatorul feroviar austriac (OBB). Obiectul discuţiilor îl reprezintă procedura de desfăşurare a transportului feroviar de călători în contextul Covid-19; această procedură urmează să fie validată de Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerul Afacerilor Externe; conform ultimei solicitări primite de CFR Călători, partea austriacă ar dori să organizeze primul tren special, începând cel mai târziu din data de 09.05.2020, având o capacitate de aproximativ 360 de călători", se menţionează într-un comunicat al Ministerului Transporturilor.

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, şi ministrul Afacerilor Europene din Austria, Karoline Edtstadler, au agreat luni, 27 aprilie, realizarea cât de curând posibil a cadrului procedural pentru transportul îngrijitorilor sociali pe un coridor feroviar România-Austria şi retur.

Decizia a fost luată ţinând cont de importanţa asigurării libertăţii de mişcare a cetăţenilor Uniunii Europene, dar şi a reglementărilor de siguranţă în contextul pandemiei COVID-19.

În acest sens, ministrul Transporturilor a prezentat un set de măsuri, printre care crearea unui grup de lucru din care să facă parte reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerului Afacerilor Externe, CFR Călători şi CFR Infrastructură, care va elabora o propunere de text ce va reglementa regimul de transport feroviar de călători, în contextul epidemiologic actual.

Totodată, după îndeplinirea acestor paşi se va stabili, de comun acord cu statele implicate, data la care se va realiza acest tip de transport feroviar.

Lucian Bode a prezentat părţii austriece "câteva consideraţii generale" cu privire la faptul că Guvernul României garantează libera circulaţie a cetăţenilor, că în România s-a decretat, până în data de 15 mai 2020, stare de urgenţă, iar deplasarea cetăţenilor se efectuează cu anumite restricţii, atât în interiorul României, cât şi în exteriorul acesteia.

"Prioritatea zero a Guvernului român este asigurarea protecţiei cetăţenilor împotriva îmbolnăvirii cu noul coronavirus, dar, în acelaşi timp, consideră că economia trebuie să funcţioneze, iar cetăţenii ei pot să îşi aleagă locul unde vor să muncească", mai precizează Ministerul Transporturilor.

În 24 aprilie, ministrul austriac al Afacerilor Europene, Caroline Edtstadler, a declarat că Austria a decis să introducă un tren de noapte care, săptămânal, începând cu data de 2 mai, va aduce muncitori din România care să asigure servicii de îngrijire pentru bătrâni.

Sistemul de îngrijire medicală din Austria este puternic dependent de mâna de lucru din Europa de Est, iar autorităţile de la Viena au deschis graniţele pentru muncitorii care fac naveta pe distanţe mici din ţările vecine Slovacia, Cehia, Ungaria şi Slovenia.

Cu toate acestea, România este principala ţară de unde provin muncitori care lucrează în sistemul de îngrijire din Austria. În loc să îi transporte cu avionul, Austria a decis să introducă un tren de noapte care, săptămânal, va aduce muncitori din România.

A doua zi, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat, la Timişoara, că până la momentul respectiv, nu exista înregistrată nicio solicitare din partea vreunui oficial austriac cu privire la un tren care să plece din Gara Timişoara, pe 2 mai, pentru a transporta în Austria forţă de muncă din România.

Lucian Bode sublinia atunci că este vorba despre "declaraţia unui politician" austriac şi că dacă se va ajunge la un acord guvernamental, "nu va veni cine va dori în România cu trenul să ia pe cine va dori din România, în gară, să-i ducă unde doresc ei".
 
Cursa directă cu trenul de noapte între Timişoara şi Viena va începe cu un tren pe săptămână, dar ar putea fi extinsă la trei trenuri pe săptămână, precizează Ministerul austriac al Afacerilor Europene.