Vrei sa testezi ghiseul.ro?

Administratiile si institutiile publice au un termen de maximum 18 luni pentru a se inregistra in Sistemul National de Plata a Taxelor si Impozitelor "ghiseul.ro", dar cele mai importante administratii publice vor fi inregistrate de la 1 ianuarie, conform unei hotarari adoptate de Guvern.

"Este un element extrem de important in modernizarea sistemului de plata a impozitelor si taxelor din Romania. Practic, orice cetatean din Romania va putea in viitor, de acasa, de pe calculator, sa-si plateasca impozitele si taxele. Cetatenii vor avea aceasta posibilitate sa nu mearga la ghisee sa piarda timpul, ci prin utilizarea cardului sa-si poata plati on-line toate taxele si impozitele pe care le au, sa le poata vizualiza oriunde ar avea o taxa sau un impozit de platit in Romania si sa decida pe care din acestea le achita, in ce ordine, fara a mai fi nevoiti sa se deplaseze la ghiseele primariilor", a declarat, dupa, sedinta de miercuri a Guvernului, premierul Emil Boc.

Ministrul Comunicatiior, Valerian Vreme, a precizat la randul sau ca sistemul a fost implementat fara niciun cost de la buget, cu ajutorul Asociatiei de Plati Electronice din Romania, iar in termen de 18 luni va trebui finalizat, conform calendarului stabilit in hotararea de guvern.

Potrivit ministrului, inca de la 1 ianuarie vor fi incluse in sistem cele mai importante autoritati publice.

Conform acordului incheiat de minister cu Asociatia de Plati Electronice, in primele sapte luni dupa adoptarea hotararii vor fi incluse in sistem municipiile resedinta de judet si toate orasele si municipiile cu populatie de peste 100.000 locuitori.

In etapa a doua a proiectului, respectiv in termen de sase luni de la incheierea primei etape, vor fi incluse municipiile si orasele cu populatie de pana la 100.000 locuitori, iar in ultima etapa a proiectului, respectiv in termen de sase luni de la incheierea celei de-a doua etape, vor fi incluse in sistem comunele si institutii care nu au fost vizate de primele doua etape, dar care se ocupa de colectarea taxelor si impozitelor.

Estimarea ministerului este ca implementarea unui sistem electronic complet functional de incasare a taxelor si impozitelor poate aduce o reducere a costurilor necesare acestei operatiuni de peste 40%, precum si o crestere a procentului de incasare cu aproximativ 10% in primul an de functionare.

Scopul principal al platformei de plati online este eliminarea cozilor la ghiseu, respectiv generarea de economii in bani si timp atat pentru cetatean cat si pentru firme si administratie.

Precizam ca sistemul va putea fi accesat de toti romanii din strainatate, iar intr-o prima etapa platile vor fi efectuate cu orice card inrolat Visa sau MasterCard.

Cetatenii nu sunt obligati sa-si  plateasca taxele si impozitele pe aceasta platforma, existand si alternativa efectuarii platilor la ghiseul traditional.

In momentul de fata, sistemul este implementat in totalitate pe serverele MCSI – CNSMI, testele de functionaliate si securitate fiind finalizate.

Astfel, sistemul este pregatit pentru inrolarea institutiilor publice iar costurile de utilizare depind de rezultatele achizitiilor publice ce vor fi derulate de catre fiecare institutie publica in parte pentru negocierea comisionului de tranzactionare.

Institutiile publice care desfasoara activitati de incasare a taxelor si impozitelor au obligatia sa se inregistreze in Sistemul National Electronic de Plata Online a Taxelor si Impozitelor conform urmatorului calendar:

·        Etapa 1: Inregistrarea Municipiilor Resedinta de Judet si a Municipiilor/Oraselor cu populatie mai mare de 150.000 locuitori in termen de 7 luni de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari.

·        Etapa 2: Inregistrarea Municipiilor si Oraselor cu populatie de pana la 150.000 locuitori in termen de 5 luni de la finalizarea primei etape, dar nu mai tarziu de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei Hotarari.

·        Etapa 3: Inregistrarea comunelor si a institutiilor publice nevizate de primele doua etape, in termen de 6 luni de la incheierea celei de a doua etape, dar nu mai tarziu de 18 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei Hotarari.

In cazul in care o institutie publica isi exprima intentia de a se inregistra mai repede in sistem, exista posibilitatea ca, de comun acord cu MCSI, procedurile de inregistrare sa fie accelerate.

Beneficii:

·        Implementarea unui sistem electronic complet functional de incasare a taxelor si impozitelor poate aduce o reducere a costurilor necesare acestei operatiuni de aproximativ 40% precum si o crestere a procentului de incasare de aproximativ 10% in primul an de functionare;

·        Reducerea costurilor operationale pentru tranzactiile electronice;

·        Comisioanele bancare la plata cu cardul sunt substantial mai mici decat cheltuielile aferente unei deplasari la ghiseu;

·        Reducerea costului de hartie si componente de imprimare automate sau manuale;

·        Cetatenii vor  putea plati taxele, printr-o singura actiune, indiferent daca se refera la una sau mai multe localitati;

·        Autoritatile Publice vor avea posibilitatea in momentul inrolarii sa aleaga oricare dintre variantele: suportarea comisionului de catre contribuabil, de catre Autoritatea Publica sau in orice alta varianta agreata de catre Autoritatea Publica.

Lansarea oficiala a Sistemului National Electronic de Plata a Taxelor si Impozitelor va avea loc in cursul lunii decembrie 2010.