"Taxa de poluare introdusa de Romania, impusa masinilor la prima lor inregistrare in Romania, contravine legislatiei Uniunii Europene. Respectiva lege (prin care s-a introdus taxa de poluare la prima inmatriculare, n.r.) are efectul de a descuraja importul si punerea in circulatie a masinilor second-hand cumparate in alte state membre", se precizeaza intr-un comunicat de presa al Curtii de Justitie a Comunitatii Europene (CEJ) dat publicitatii joi.

Cum recuperezi taxa de prima inmatriculare? Sfaturi de la cei mai buni avocati!

Punctul de vedere al CEJ a fost emis la cererea Tribunalului Sibiu, care judeca un proces in care un roman a dat in judecata statul intrucat a considerat ca taxa de prima inmatriculare este ilegala. Magistratii sibieni au vrut sa afle de la CEJ daca taxa contravine sau nu legislatiei europene.

In schimb, seful Departamentului pentru Afaceri Europene, ministrul Bogdan Manoiu, spune ca legea privind taxa de poluare auto, in forma actuala, nu a ridicat probleme de neconformitate cu dreptul european, iar hotararea preliminara a CJUE este legata strict de solutionarea cauzei respective. "CJUE a pronuntat o hotarare preliminara, raspunzand unei solicitari exprese a Tribunalului Sibiu, in contextul solutionarii cauzei respective. Solicitarea Tribunalului Sibiu si hotararea preliminara a CJUE vizeaza Ordonanta 50/2008 privind taxa de prima inmatriculare, care a fost amendata succesiv in mai multe randuri. In forma actuala, legea privind taxa de poluare auto nu a ridicat probleme de natura neconformitatii cu dreptul european. O hotarare preliminara a CJUE, care este o interpretare a dreptului european relevant, nu este susceptibila de a fi pusa in executie, insa ea este obligatorie pentru instanta nationala in procesul de solutionare a cauzei", a spus seful DAE.

Taxa de poluare de 7.595 de lei

La intrebarea Tribunalului Sibiu, CEJ afirma ca legislatia europeana interzice statelor membre sa ia masuri de taxare in exces a unor produse provenind din alte state, in favoarea celor de provenienta autohtona.

"Aceasta interdictie cauta sa garanteze neutralitatea totala a sistemului intern de taxe din punct de vedere al concurentei intre produsele autohtone si cele importate", explica CEJ.

Desi constata ca sistemul de taxare introdus de Romania nu face vreo diferenta explicita intre statutul masinilor in functie de provenienta lor sau de nationalitatea proprietarului, nefiind astfel o discriminare directa, CEJ apreciaza ca taxa poate fi discrimnatorie indirect, avand in vedere efectele pe care le produce.

"Curtea apreciaza ca legislatia romaneasca in aceasta materie are ca efect faptul ca vehiculele second-hand importate, cu o vechime considerabila, sunt taxate cu pana la 30 la suta din valoarea lor - chiar daca este aplicata o reducere insemnata la taxa ca urmare a scaderii valorii acestora - in timp ce masinile similare oferite pe piata auto second-hand interna (din Romania, n.r.) nu sunt supuse acestei taxe. In atare conditii, legislatia are ca efect descurajarea importului si inscrierii in circulatie in Romania a masinilor second-hand cumparate in alte state membre", afirma CEJ.

Desi UE nu impiedica statele membre sa introduca noi taxe, legislatia europeana obliga tarile membre sa aleaga si sa aranjeze sistemul de taxe astfel incat acestea sa nu aiba efectul de a promova vanzarile auto second-hand din piata autohtona, astfel descurajand importul de masini similare, continuă CEJ.

CEJ precizeaza, in comunicatul citat, ca procesul judecat de Tribunalul Sibiu a fost intentat de un roman pe nume Tatu, care si-a cumparat, in iulie 2008, o masina second-hand din Germania, cu pretul de 6.600 de lei. Vehiculul avea o capacitate cilindrica de 2.155 de centimetri cubi si standard de poluare Euro 2, fiind fabricat in 1997, an in care a si fost inscris in Germania.

Pentru a-si putea inmatricula masina in Romania, barbatul a trebuit sa plateasca o taxa de poluare de 7.595 de lei. Intrucat a considerat ca taxa este contrara normelor europene, barbatul a cautat sa-si recupereze banii. El si-a sustinut acţiunea in instanta pe aceea ca taxa este aplicata numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu si celorlalte masini second-hand deja inregistrate in Romania si revandute.

Care este pozitia Ministerului Mediului:

“Hotararea Curtii Europene de Justitie din 7 aprilie 2011 care se refera la cauza Tatu are ca obiect prevederile Ordonantei 50 din 2008, sa fie foarte clar, in forma sa initiala” spune Laszlo Borbely, ministrul Mediului

Oficialul roman explica faptul ca prin aceasta hotarare Curtea Europeana de Justitie nu se pronunta asupra legalitatii actului normativ, ci da o interpretare a prevederilor referitoare la articolul 110 din Tratatul de functionare al Uniunii Europene in sensul ca un stat membru nu trebuie sa instituie o taxa de poluare aplicata autovechiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari, daca acea taxa descurajeaza punerea in circulatie in statul membru, respectiv a unor autovehicule de ocazie cumparate in alte state membre. Aceasta este prevederea articolului 110 din Tratat.

“Forma actuala a Ordonantei din decembrie 2010 care e in vigoare a fost finalizata cu sprijinul si in urma unor consultari permanente cu expertii Comisiei Uniunii Europene. De altfel, acordul asupra actualului continut al Ordonantei rezulta si din prevederile articolului 31 a Hotararii Curtii Europene de Justitie. In prezent aceasta taxa, stiti foarte bine, se percepe pentru toate autovehiculele la prima inmatriculare in Romania, indiferent de provenienta lor si indiferent de cetatenia si nationalitatea proprietarilor. Deci chiar daca se inmatriculeaza care se cumpara in Romania sau se aduce din strainatate, toata lumea trebuie sa le inregistreze. Nu exista nici un fel de discriminare”, spune Borbely.

In acelasi timp, conform articolului 51 a Hotararii Curtii Europene de Justitie dupa intrarea in vigoare a Ordonantei 50 din 2008 acestea nu pot fi aplicate retroactiv si astfel nu pot avea efecte discriminatorii intre situatiile constituite anterior si cele care sunt posterioare intrarii in vigoare acestui act normativ.

“Aceasta este prima noastra pozitie in legatura cu decizia Curtii Europene”, explica Borbely
Ministrul spune ca va continua discutiile in cadrul Ministerului Mediului si in cadrul Guvernului,
pentru a analiza in continuare daca e nevoie de o decizie de a modifica aceasta ordonanta de acuma care e in vigoare din decembrie.