Este nevoie de investitii serioase daca vrem sa-i convingem pe proprietarii de ambarcatiuni sa ancoreze, macar o vara, la malul marii noastre.

Nu vom putea egala stralucirea portului din Monte Carlo, dar putem invata cum sa atragem la noi iahturi spectaculoase, la carma carora se afla oameni bogati, dispusi sa lase sume importate in porturile prin care trec.

Portul din Monte Carlo impresioneaza prin dimensiunile iahturilor care acosteaza aici. Bineinteles ca si noi ne-am dori sa vedem asemenea ambarcatiuni in marinele din Constanta sau Mangalia.

Administratorii de porturi trebuie sa inteleaga insa ca proprietarii unor asemenea iahturi au nevoie in primul rand de facilitati: apa curenta, electricitate, cat mai multe pontoane, dar si macarele de mare tonaj, disponibile 24 de ore din 24, macarale cu care proprietarii sa-si poata da sau lua de la apa barcile.

Jean Pierre, acum pensionar, a muncit toata viata ca functionar guvernamental in Monaco. Il intalnim in portul din Monte Carlo, la barca lui, destul de mica daca este sa o comparam cu uriasii din jur. Plateste in jur de 700 de euro pe an pentru a-si putea tine ambarcatiunea in portul Hercule.

Portul principal, unde pot acosta ambarcatiuni cu o lungime de pana la o suta de metri are 700 de locuri si e dotat cu sali de sport, dusuri, ba chiar si un heliport.

Sa vedem cum stau lucrurile prin partile noastre: in portul Tomis din Constanta, nu pot acosta decat barci de cel mult 20 de metri lungime si tarifele variaza intre 120 de euro pe luna si 1.000 de euro pe an. In portul din Mangalia incap cel mult 146 de ambarcatiuni cu o lungime maxima de 18 metri.

Chiar daca tarifele sunt de zece ori mai mici la noi, fata de Monte Carlo, in cazul unor ierni grele, cum a fost cea trecuta, cand gheturile au blocat total rada portului, multe iahturi sunt grav afectate de muntii de gheata.