Decizia a fost luata dupa mai multe luni de negocieri intre compania americana si publisherii francezi, care au cerut, in luna septembrie a anului trecut, Guvernului lor sa elaboreze un proiect de lege prin care motoarele de cautare, precum Google, sa le plateasca o taxa "pe drepturi de autor" pentru folosirea indirecta a continutului de pe site-urile de presa franceze.

O astfel de taxa impusa Google insemna ca motorul de cautare sa plateasca o anumita suma pentru fiecare lecturare a unui articol catre care sunt directionati internautii.

Ministrul Culturii din Franta, Aurélie Filippetti, s-a exprimat in favoarea acestui tip de taxa, supranumita si "taxa Google", care urma sa fie aplicata motoarelor de cautare.

La randul sau, Google a amenintat, intr-o adresa transmisa Guvernului francez, ca nu va mai indexa site-urile de presa din Franta, daca va fi obligata sa plateasca aceasta taxa. Compania Google "nu poate accepta" ca instaurarea unui astfel de drept sa-i afecteze existenta si "se va vedea pusa in situatia de a nu mai indexa site-urile franceze", scria grupul intr-o adresa transmisa la cabinetele mai multor ministere din Franta. Google mai spunea ca, directionand internautii, furnizeaza patru miliarde de click-uri pe luna paginilor de internet detinute de publisheri francezi.

Din punctul de vedere al Google, o asemenea lege ar fi dus la limitarea accesului la informatii, pentru ca motorul de cautare urma sa reduca numarul site-urile franceze indexate.

Potrivit noii intelegeri, in afara de crearea fondului (Digital Publishing Innovation Fund), Google a fost de acord sa ofere site-urilor media franceze acces la platformele sale de publicitate la costuri reduse, informeaza bbc.co.uk. In schimb, Google nu mai plateste acea taxa pe drepturi de autor.

Presedintele francez, François Hollande, a postat pe Twitter urmatorul mesaj: "Franta este mandra ca a ajuns la un acord cu Google, primul de acest tip din lume",

Analistii in domeniu spun ca acest acord stabileste un precedent si ca exemplul ar putea fi urmat si in alte tari.

Google, proprietarul celui mai popular motor de cautare pe internet, are sediul central in Silicon Valley si birouri in America de Nord, America de Sud, Europa si Asia. Compania Google detine si cel mai popular site de continut video din lume, YouTube.