Dupa mai multe negocieri si deliberari, asiaticii au reusit in cele din urma sa ajunga la un acord cu cei de la Apple, care pana acum nu au fost foarte incantati de perspectiva unei colaborari.  

Americanii s-au lasat mai greu convinsi din cauza retelei 3G din China, care nu este tocmai una dintre cele mai bune. Dar, avand in vedere ca operatorul va trece pe 4G incepand din 18 decembrie, Apple a vazut o oportunitate in a se folosi de acest moment pentru a-si promova smartphone-urile aici. 

Acordul multianual reprezinta astfel o noua sansa pentru ambele companii, care se confrunta cu scaderea cotei de piata pe cea mai mare piata telecom din lume, de 1,2 miliarde de clienti. 

China Mobile va comercializa incepand din 17 ianuarie modelele iPhone 5s si 5c, potrivit unui comunicat transmis duminica seara de cei doi giganti, care nu au comentat conditiile financiare ale acordului.

Variantele iPhone pentru China Mobile vor fi disponibile de asemenea prin reteaua de magazine a Apple din China. 

Apple are acum acorduri de distributie cu toti operatorii din China, unde Samsung Electronics este lider de piata, iar majoritatea smartphone-urilor comercializate ruleaza sistemul de operare Google Android.

Al doilea operator din tara, China Unicom, are un acord de distributie cu Apple incepand din 2009, iar China Telecom, al treilea jucator de pe piata, comercializeaza iPhone-uri din luna martie a anului trecut. 

Pentru China Mobile, care are 763 milioane de clienti, introducerea iPhone in oferta ar putea atrage clienti care cheltuiesc mai mult si sunt interesati de serviciile de date 4G, contribuind la cresterea profitabilitatii companiei dupa primul de scadere a profitului din ultimul deceniu. 

Actiunile China Mobile au crescut luni la Hong Kong cu pana la 1,7%, cea mai buna sedinta din ultimele cinci saptamani, dupa ce au pierdut 10% de la inceputul acestui an, fata de un avans de 1,4% al indicelui Hang Seng.  La finalul lunii octombrie, China Mobile avea o cota de piata de 62% in China, fata de 64% cu 12 luni in urma, respectiv 67% in 2011. 

In topul marcilor conduce Samsung, urmata de Lenovo, China Wireless si Huawei, potrivit datelor Canalys, citate de Bloomberg. Alti producatori cu profil local, precum Xiaomi, castiga de asemenea teren. 

In trimestrul al treilea, Apple a avut o cota de piata de 6% in China, ocupand locul 5 pe piata, potrivit Canalys. 

Plaja de potentiali clienti ai Apple in China este limitata de pretul iPhone, care depaseste echivalentul a 700 dolari SUA. In plus, majoritatea clientilor din China nu beneficiaza de discounturile oferite pe alte piete. 

"Este important de notat ca nu vorbim despre 750 milioane de potentiali clienti noi. In China, poate 100 de milioane de oameni isi permit produse premium, precum iPhone-ul", comenteaza pentru Bloomberg un analist specializat in piata telecom.

Accesul la abonatii China Mobile ar putea duce la vanzarea a inca 20 de milioane de iPhone-uri, potrivit firmei de cercetare Trefis. Asta inseamna o crestere cu 17% in vanzarile de smartphone-uri Apple, fata de anul fiscal ce s-a incheiat la sfarsitul lui septembrie, scrie Time.

Potrivit Forbes, cifrele ar putea fi si mai bune de atat. Revista americana nota ca exista mai multe rapoarte care vorbesc despre 25, pana la 35 de milioane de iPhone-uri care au fost modificate in asa fel incat sa functioneze deja pe reteaua China Mobile, ceea ce inseamna ca Apple are in acest moment 6-7% cota piata in China, estimeaza analistii.  

Steve Milunovich spune ca operatorii asiatici subventioneaza in jur de 550 de dolari per iPhone. In functie de pretul la care il va oferi catre China Mobile, intelegerea ar putea genera chiar venituri de 5,5 miliarde de dolari, in situatia in care va vinde in jur de 15 milioane de device-uri.   

O alta prognoza, facuta de Gene Munster, de la Piper Jaffray, vorbeste despre 17 milioane de iPhone-uri vandute in primul an, cu un pret de pornire de 525 dolari. In acest caz, veniturile incasate de companie s-ar ridica la 8,9 miliarde de dolari, adica o crestere totala de 5 procente fata de situatia prezenta.

Avand in vedere cererea crescuta pentru smartphone-urile Apple, analistii isi modifica estimarile de la o zi la alta, adaugand mereu alte cateva milioane de posibili utilizatori.  

Apple cauta noi piete dupa cativa ani de crestere spectaculoasa a vanzarilor si profitului, avand in vedere ca cererea pentru smartphone-uri premium se apropie de saturatie in tarile dezvoltate, punand presiune pe marjele companiei americane. 

Actiunile Apple au crescut cu doar 3,2% de la inceputul acestui an, fata de un avans de 27% al indicelui Standard & Poor's al bursei de la New York.  Apple a mai reusit doua victorii in acest an. NTT Docomo, cel mai mare operator telecom din Japonia, a incheiat de asemenea un contract de distributie pentru iPhone din septembrie. In India, una dintre economiile cu cel mai ridicat potential de crestere, Apple a ajuns la un acord cu Reliance Communications, al treilea operator de pe piata, care a introdus iPhone in oferta in noiembrie.