Informatia in acest sens este cuprinsa in comunicatul de presa difuzat de Administratia Prezidentiala la finalul sedintei de marti a CSAT.

"La finalul sedintei, CSAT a luat nota de implicatiile negative la adresa securitatii nationale ca urmare a declararii neconstitutionalitatii Legii nr. 82/2012 privind retentia datelor, respectiv a Legii pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice. In urma analizei, membrii Consiliului au stabilit ca se impune de urgenta o interventie legislativa a Guvernului sau a Parlamentului Romaniei in vederea restabilirii cadrului legislativ necesar indeplinirii de catre institutiile abilitate, in conditii de legalitate, a responsabilitatilor ce le revin in domeniul securitatii si sigurantei nationale", se arata in comunicat.

Curtea Constitutionala a precizat, referitor la deciziile de neconstitutionalitate luate pentru Legea "Big Brother" si cea a cartelelor prepay, ca putine state europene au reglementat obligatia identificarii utilizatorilor de astfel de cartele si ca eficacitatea acestei masuri, a constatat CE, nu a fost dovedita.

"Putine state europene au reglementat obligatia identificarii utilizatorilor de cartele preplatite (doar sase) si au sustinut optiunea adoptarii de masuri la nivelul U.E. pentru inregistrarea obligatorie a identitatii utilizatorilor de servicii preplatite, insa Comisia Europeana a constatat ca eficacitatea acestor masuri nationale nu a fost dovedita, astfel ca, in general, Comisia nu a fost convinsa de necesitatea de a actiona in acest domeniu la nivelul UE (Raportul Comisiei Europene catre Consiliu si catre Parlamentul European – COM(2011) 225 final din 18 aprilie 2011)", arata plenul Curtii Constitutionale (CC), in urma reactiilor privind legea cunoscuta ca "Big Brother" si legea cartelelor prepay.

CC prezinta, in acelasi punct de vedere, mecanismul prin care a luat deciziile de neconstitutionalitate, detaliat in contextul legislatiei europene.

Astfel, Curtea precizeaza mai intai ca la nivelul Uniunii Europene a fost adoptata, in 2006, Directiva 2006/24/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 15 martie 2006 privind pastrarea datelor generate sau prelucrate in legatura cu furnizarea serviciilor de comunicatii electronice accesibile publicului sau de retele de comunicatii publice si de modificare a Directivei 2002/58/CE.

In 2008, Directiva a fost transpusa in legislatia nationala prin Legea nr. 298/2008. "In urma efectuarii controlului de constitutionalitate, legea a fost declarata neconstitutionala prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 1258 din 8 octombrie 2009, (...) pe motivul incalcarii drepturilor fundamentale referitoare la viata intima, familiala si privata si la secretul corespondentei, precum si libertatii de exprimare", arata sursa citata.

A doua transpunere a Directivei 2006/24/CE in legislatia nationala a fost realizata in 2012, prin Legea nr. 82/2012, cunoscuta ca legea "Big Brother", care, potrivit CC, "a consacrat solutii identice celor reglementate prin legea anterioara, ignorand considerentele si dispozitivul Deciziei Curtii Constitutionale nr.1258 din 8 octombrie 2009".

In 2014, continua CC, Directiva 2006/24/CE a fost declarata nevalida prin Hotararea din 8 aprilie 2014 a Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE). "Prin hotararea pronuntata, instanta europeana a constatat ca directiva analizata incalca dispozitiile art.7, art.8 si art.52 alin.(2) din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, privind dreptul la respectarea vietii private si protectia datelor cu caracter personal", arata Curtea.

Legea privind identificarea utilizatorilor de cartele telefonice prepay a fost atacata la CC de Avocatul Poporului, pe ratiuni legate, intre altele, de ocrotirea vietii intime si de faptul ca actul normativ nu ar reglementa criteriile obiective de stabilire a duratei stocarii datelor cu caracter personal.