Tarile in curs de dezvoltare, care inca descopera beneficiile telecomunicatiilor mobile, se bazeaza masiv pe livrarile Nokia in materie de telefoane ieftine si fara prea multe pretentii. Avantajul lor, pe langa cel evident al pretului, consta in rezistenta materialelor din care sunt construite.

Un telefon mobil Nokia de numai 20 de dolari, cum este cazul modelului 105, rezista la praf, apa, iar un ciclu de incarcare a bateriei poate sa dureze pana la o luna.

Desi pretul este unul derizoriu, comparativ cu alte produse de pe piata, Nokia reuseste totusi sa scoata un profit frumos de pe urma sa.

Potrivit analistilor de la IHS, costul materialelor si de productie care intra in fabricarea Nokia 105 se ridica la 14 dolari, la care se adauga alte cheltuieli cu partea de marketing, software, licente si distributia.   

Iata cat costa, in mare, principalele componente:  

-          Display color TFT 1,4 inci, 128 X 128 pixeli – 2,25 dolari

-          radio, CPU, memorie (3 chipuri) – 5,25 dolari

-          Parti mecanice si electromecanice – 3,50 dolari

-          Continutul cutiei (baterie 800 mAh si incarcator) – 2,50 dolari  

Din punct de vedere al specificatiilor, Nokia 105 este aproape identic cu celebrul Nokia 1100. Diferenta consta in faptul ca piesele folosite acum opt ani, cand a fost lansat modelul 1100, erau de pana la trei ori mai scumpe. In plus, Nokia a redus numarul de microcipuri folosite, de la sase la trei. 

Aceasta pare sa fie reteta perfecta pentru producatorul finlandez, dar si pentru tarile in curs de dezvoltare, care comanda majoritatea acestor produse.

Nokia ramane al doilea cel mai mare producator din lume, dupa numarul de unitati vandute, iar modelele de baza, ca 105, reprezinta 90% din vanzarile totale. Numai 10% dintre produsele comercializate sunt smartphone-uri, ca Lumia.    Incercarea este totusi una destul de disperata si volumul vanzarilor telefoanelor din gama low-end este singurul care mai tine compania pe linia de plutire.

In primul trimestru din 2013, Nokia a anuntat o pierdere neta de 357 milioane de dolari, dupa o pierdere si mai mare, in ultimul trimestru al lui 2012, de 1,2 miliarde de dolari. Ramane de vazut in ce masura telefoanele simple, de baza, vor reusi sa salveze brandul alta data aflat pe culmile gloriei.