Directiva Europeana 2006/24/EC impunea obligatia statelor de a colecta date privind comunicatiile electronice si de telefonie ale cetatenilor pentru o perioada de cel putin sase luni.

Directiva a fost transpusa in legislatia romaneasca prin Legea nr. 82/2012 privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de retele publice de comunicatii electronice si de furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului.

Acesta lege a fost adoptata "in ciuda opozitiei societatii civile si cu toate ca o lege similara fusese declarata neconstitutionala, prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 1258 din 8 octombrie 2009", arata APADOR-CH..

Legea adoptata in iunie 2012 nu a fost insa contestata la Curtea Constitutionala, nici de opozitia politica, nici de Avocatul Poporului, a precizat directorul executiv al APADOR-CH Maria Andreescu, citata de Mediafax.

Ea a mai precizat ca, data fiind decizia CJUE, care este general valabila in UE, ramane ca statele membre sa ia masuri pentru eliminarea din legislatie a prevederilor care transpun Directiva Big Brother. "Cel mai usor si mai rezonabil ar fi ca Guvernul sa initieze un proiect de lege care sa propuna abrogarea Legii 82/2012", a spus Andreescu.

Prin decizia de marti, CJUE a statuat ca, prin impunerea pastrarii datelor si permitand accesul autoritatilor nationale competente, directiva reprezinta o imixtiune deosebit de grava in drepturile fundamentale la respectarea vietii private si la protectia datelor cu caracter personal. In plus, faptul ca pastrarea si utilizarea ulterioara a datelor sunt efectuate, fara ca abonatul sau utilizatorul inregistrat sa fie informat, poate da persoanelor vizate sentimentul ca viata lor privata este obiectul unei supravegheri constante.

Admitand ca motivele care au stat la baza adoptarii directivei sunt legitime, scopul urmarit fiind combaterea criminalitatii si siguranta publica, Curtea a constatat ca legiuitorul UE a depasit limitele impuse de respectarea principiului proportionalitatii.

Curtea a precizat ca pastrarea datelor de trafic (si implicit directiva) reprezinta o interferenta serioasa cu dreptul fundamental la viata privata statuat in articolul 7 din Carta drepturilor fundamantale a UE, mai arata APADOR-CH, precizand faptul ca tratatele internationale de drepturile omului, deci inclusiv Carta drepturilor fundamantale a UE la care Romania este parte, au prioritate in fata legilor interne, in conformitate cu articolul 20 din Constitutia Romaniei.

"Decizia CJUE din 8 aprilie 2014 consfinteste importanta respectarii drepturilor si libertatilor cetatenesti pentru constructia europeana. Solicitam Guvernului si Parlamentului Romaniei sa se alinieze acestei decizii si sa adopte de urgenta masurile care se impun pentru abogarea Legii nr. 82/2012 si a celorlalte reglementari derivate din aceasta", se mai spune in comunicatul semnat de reprezentantii APADOR-CH, Actve-Watch, Centrului pentru Jurnalism Independent, Asociatiei pentru Tehnologie si Internet si Asociatiei Nationale a Internet Service Providerilor.