"Aceasta este o clauza abuziva", anunta cei de la ANPC. Acestia vor sa se adreseze instantei dupa 1 octombrie, dupa modelul proceselor organizate impotriva bancilor.

Cele mai multe plangeri depuse la ANPC privesc contractele de telefonie fixa si mobila, cablu TV si internet.

"Daca pleci de la ei si denunti unilateral contractul trebuie sa platesti o suma de bani care sa le acopere cheltuielile. Ei spun... niste cheltuieli interne, nu le definesc", explica avocatul Marius Coltuc.

De exemplu, anumite clauze din contractele de telefonie mobila ii cer consumatorului sa "plateasca in caz de reziliere inainte de termen, o suma fixa, egala cu valoarea abonamentului inmultit cu numarul de luni ramase din contract".

Cine a semnat pentru 2 ani si vrea sa renunte dupa 6 luni, este obligat sa plateasca abonamentul pentru restul de 18 luni, adica circa 270 de euro.

O alta clauza abuziva este aceea care cere despagubiri in suma fixa pentru rezilierea contractului inainte de termen.

Cei care considera ca au clauze abuzive in contractele cu furnizorii trebuie sa depuna o plangere la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului. Comisarii de aici o vor analiza, si daca plangerea este intemeiata vor da in judecata furnizorul respectiv. In cazul in care castiga, clauza va fi eliminata din toate contractele acelui furnizor, nu doar din contractul celui care a facut plangerea.

ANPC a castigat procese in care operatorul de cablu promitea in contract ca serviciul este "gratuit in prima luna", dar prin faptul ca instalarea era intarziata, clientul beneficia doar de cateva zile.

"Cei care sunt convinsi ca au clauze abuzive si totusi incearca sa traga de timp stiind ca un proces dureaza isi fac singuri rau, pentru ca in conditiile si in situatia in care instanta va constata existenta clauzei abuzive vor fi obligati sa o retraga din toate contractele si sa despagubeasca pe toti consumatorii pe acea perioada", mai spune Mihai Meiu, director ANPC.

Noua reglementare va intra in vigoare din 1 octombrie.